fbpx

အေမြဆက္ခံေရး – (ဥပေဒေရးရာ အေမးအေျဖ)

အေမြဆက္ခံေရးနဲ႕ပတ္သက္ၿပီး လူမႈကြန္ရက္ေပၚက ေမးျမန္းလာထားတာေတြကို ေဒၚခင္ေမသန္း (တရားလႊတ္ေတာ္ေရွ႕ေန) အား ဒီဗြီဘီက ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းထားပါတယ္။

ေမး။ ။ က်ေနာ္တို႔မွာ ေမာင္ႏွမ ၄ ေယာက္ ရွိပါတယ္။ အေဖက ဆုံးသြားတာ ၾကာပါၿပီ။ အေမပဲ ရွိပါေတာ့တယ္။ သမီး ၃ ေယာက္က အိမ္ခြဲသြားၿပီျဖစ္လို႔ က်ေနာ္က အေမနဲ႕ အတူေနပါတယ္။ အိမ္ေထာင္ခြဲ သမီးေတြကို သင့္တင့္တဲ့ ေငြေၾကးမ်ား ေပးၿပီးျဖစ္လို႔ လက္ရွိ ေနထိုင္တဲ့ အိမ္ဝိုင္းကို အေမက က်ေနာ့္ကို စာခ်ဳပ္စာတမ္းနဲ႕ အပိုင္ေပးလိုပါတယ္။ အပိုင္ေပးတဲ့ကိစၥကို အသိသက္ေသ ၄ ဦး၊ ေက်း႐ြာအုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႉးနဲ႕ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ပါတယ္။ တရားဝင္မႈ ရွိ မရွိ၊ တရားဝင္ေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ ဆိုတာ သိလိုပါတယ္။

ေျဖ။ ။ ျမန္မာ ဗုဒၶဘာသာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျမန္မာဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒနဲ႕ အက်ဳံးဝင္ပါတယ္။ ေနာက္ ျမန္မာ့ဓေလ့ ထုံးတမ္းဥပေဒအရ မိခင္က သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ မိခင္တဦးတည္း ပိုင္တယ္။ အေမြဆိုင္ပစၥည္းအျဖစ္ မေရာက္ေသးဘူး။ မိခင္မွာ စီမံခန႔္ခြဲပိုင္ခြင့္ ရွိလားဆိုေတာ့ ရွိပါတယ္။ အေမ ကြယ္လြန္ရင္ေတာ့ က်န္တဲ့ သားသမီးေတြက အေမြဆိုင္ေတြ ျဖစ္လာမွာပဲ။ ေမးခြန္းအရ သားတေယာက္တည္းကိုပဲ ေပးခ်င္တယ္ ဆိုရင္လည္း ေပးပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ ဥပေဒတခု ရွိတာက က်န္အေမြဆိုင္ေတြ ခြဲဖို႔ ဘာမွမက်န္ေလာက္ေအာင္ မိခင္ကေနၿပီးေတာ့ ရွိရွိသမွ် ပစၥည္းကိုေတာ့ အကုန္ေပးလို႔ မရဘူး။ ေပးရင္ ပ်က္ပါတယ္။ ဒါကို သတိျပဳရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေမးခြန္းမွာပါတဲ့ အပိုင္ေပးတယ္ ဆိုတာက ရပ္ကြက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမႉးေတြနဲ႕ စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္တယ္ေပါ့.. စသျဖင့္ ေျပာထားတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုလို႔ မေ႐ႊ႕မေျပာင္းနိုင္တဲ့ ပစၥည္းကို ေပးရင္ မွတ္ပုံတင္စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္မွသာလွ်င္ တရားဝင္ပါတယ္လို႔ ေျဖၾကားခ်င္ပါတယ္။ 

ေမး။ အဘိုးျဖစ္သူက ခရစ္ယာန္ဘာသာဝင္ ျဖစ္ၿပီး ဇနီးမယား ႏွစ္ဦးနဲ႕ ေသဆုံးခ်ိန္ထိ ေပါင္းသင္းေနထိုင္ခဲ့ပါတယ္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ အဘိုးႏွင့္ မယား ႏွစ္ဦးလုံး ေသဆုံးခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ေသတမ္းစာ ေရးခဲ့ျခင္း မရွိပါ။ အဘိုး အမည္ေပါက္ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ အိမ္ၿခံေျမတခု က်န္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမွာ မယားႀကီးဘက္မွ သားသမီးေတြက မယားငယ္ဘက္မွ သားသမီးေတြကို ေမာင္းထုတ္ၿပီး ေနထိုင္ေနၾကပါတယ္။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္တြင္ အဘိုး ဆုံး၍ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ မယားႀကီးဘက္မွ သားသမီးမ်ားႏွင့္ ကခ်င္ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထုံးစံျဖင့္ ေျဖရွင္းခဲ့ေပမယ့္ အဆင္မေျပခဲ့ပ္။ အခုခ်ိန္မွာ မယားငယ္ဘက္က သားသမီးေတြက တရားစြဲခ်င္ေပမယ့္ ဖခင္ ေသဆုံးၿပီး ၁၂ ႏွစ္အတြင္းသာ အက်ဳံးဝင္တယ္လို႔ ေျပာေနၾကတဲ့အတြက္ အေမြဆက္ခံခြင့္အတြက္ ဘယ္လို ဆက္လုပ္ရမလဲ ဆိုတာကို သိပါရေစ။

ေျဖ။ ။ အေမြကိစၥနဲ႕ပတ္သက္ရင္ နံပါတ္တစ္ အခ်က္က ကြယ္လြန္သူ အေမြရွင္ အဘိုးနဲ႕ သက္ဆိုင္တဲ့၊ အက်ဳံးဝင္တဲ့ ဥပေဒ ဘာလဲဆိုတာ ၾကည့္ရမယ္။ ခရစ္ယာန္ဆိုေတာ့ ခရစ္ယာန္ဥပေဒနဲ႕ အက်ဳံးဝင္တယ္။ ကခ်င္ဓေလ့ထုံးတမ္း ယဥ္ေက်းမႈနဲ႕လည္း အက်ဳံးဝင္တယ္။ ေနာက္ ကာလစည္းကမ္းသတ္ဥပေဒ ပထမဇယား အမွတ္စဥ္၊ ၁၄၄ မွာ အေမြရွင္ ကြယ္လြန္တဲ့ေန႕ကစ၍ ျဖစ္ေစ၊ အဲဒီ ကြယ္လြန္တဲ့ပစၥည္းနဲ႕ ပတ္သက္ၿပီး ခြဲဖို႔ ေျပာတာကို ျငင္းတဲ့ေန႕ကစၿပီး ေရတြက္ရင္ ၁၂ ႏွစ္အတြင္း တရားစြဲရပါမယ္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္မွာ အေမြခြဲဖို႔ ေျဖရွင္းတာ မေျပလည္ဘူး။ အခု ၂၀၁၉ ခုႏွစ္ဆိုေတာ့ အခ်ိန္မလြန္ေသးဘူးေပါ့။ အဲေတာ့ ကာလစည္းကမ္းသတ္လည္း မလြန္ေသးဘူးဆိုေတာ့ ဥပေဒအတိုင္း အေမြပုံပစၥည္း စီမံခန႔္ခြဲေပးေစလိုမႈနဲ႕ စြဲလို႔ရတယ္။ အေမြပစၥည္း ရွိရမယ္၊ အေမြဆိုင္ ရွိရမယ္၊ အေမြပုံ အမ်ိဳးအစားေတြကေတာ့ သက္ဆိုင္ရာ အမႈသေဘာသဘာဝအလိုက္  ေပၚေပါက္တဲ့ အခ်က္အတိုင္း အမိန႔္ခ်မွတ္မွာ ျဖစ္တယ္လို႔ ေျဖၾကားေပးခ်င္ပါတယ္။

ေမး။ ။  အေမြရွင္ သားသမီး ၃ ေယာက္ ရွိပါတယ္။ အဲဒီထဲက တေယာက္ ကြယ္လြန္ၿပီးကာမွ က်န္တဲ့ သားသမီး ႏွစ္ဦးနဲ႕ မိသားစု စီမံမႈ လုပ္ၾကမယ္ဆိုရင္ ဥပေဒအရ ေဘာင္ဝင္ပါသလား။ ဘယ္လို ဆက္လုပ္ရမလဲဆိုတာကို ေျဖၾကားေပးေစခ်င္ပါတယ္။

ေျဖ။ ။ ျပႆနာက အေမြရွင္ရယ္ သက္ရွိထင္ရွား ရွိေနတဲ့ သမီးႏွစ္ေယာက္ၾကား ျပႆနာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ေသသြားတဲ့သူမွာ ဇနီး ရွိသလား၊ ခင္ပြန္း ရွိလား၊ သားသမီး ရွိလား။ ရွိရင္ သူတို႔က family arrangement  ထဲမွာ ပါရမယ္။ ဒါမွ ျပည့္စုံတဲ့ မိသားစုစီမံမႈ ျဖစ္မယ္။ ဒါက ၁ အခ်က္၊ ၂ အခ်က္က ေသသြားတဲ့သူက လူပ်ိဳလား၊ အပ်ိဳလား၊ မုဆိုးဖိုလား၊ မုဆိုးမလား၊ တစ္ခုလပ္လား၊ ဒါဆိုရင္ေတာ့ မလိုေတာ့ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ေသသူရဲ႕ ကိုယ္စားျပဳသူက ဒီထဲမွာ မရွိေတာ့ဘူး။

အဲဒီေတာ့ ျမန္မာဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒအရ မိသားစုစီမံမႈ လုပ္လို႔ရပါတယ္။  ႏႈတ္နဲ႕လည္း နည္းလမ္းတက် လုပ္လို႔ ရပါတယ္။ အမ်ား သေဘာတူရမယ္။ ေက်နပ္ရမယ္။ အခြင့္အေရး ရွိတဲ့လူေတြ ပါရမယ္။ ပါတဲ့သူေတြကလည္း အားလုံး သေဘာတူရမယ္။ ဒါေပမဲ့ ခြဲမယ့္ပစၥည္းက အိမ္ၿခံေျမ ျဖစ္မယ္၊ မေ႐ႊ႕မေျပာင္းနိုင္တဲ့ပစၥည္း ျဖစ္မယ္၊ က်ပ္ တသိန္းထက္ ပိုတဲ့ပစၥည္း ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့  စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ရမယ္။ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းနဲ႕အညီ စာခ်ဳပ္စာတမ္း မွတ္ပုံတင္႐ုံးမွာ မွတ္ပုံတင္မွ တရားဝင္ပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ မိသားစု စုံစုံညီညီ မွတ္ပုံတင္၊ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ စီမံခန႔္ခြဲတာက အေကာင္းဆုံးလို႔ ေျဖၾကားေပးခ်င္ပါတယ္။ ဒါနဲ႕ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဦးဘေဖပါ ၆ နဲ႕ မခ်ိဳတီ ၁၉၆၆ မတစ စာမ်က္ႏွာ ၇၂၇၊ ေဒၚေငြလွိုင္ပါ ၈ အမႈ၊ ၁၉၉၁ မတစ စာမ်က္ႏွာ ၅၀ အမႈေတြမွာလည္း ထုံးဖြဲ႕ထားတယ္လို႔ ေျဖၾကားခ်င္ပါတယ္။

ေမး။ ။ က်မတို႔ မိဘေတြက ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ေတြပါ။ မိဘေတြ ေသဆုံးသြားခ်ိန္မွာ သားသမီး ၅ ေယာက္အနက္ အစ္ကိုတစ္ေယာက္နဲ႕ ညီမတစ္ေယာက္ပဲ က်န္ပါတယ္။ က်န္တဲ့ ေမာင္ႏွမေတြလည္း ဆုံးသြားပါၿပီ။ သားသမီးေတြေတာ့ က်န္ပါတယ္။ အစ္ကိုျဖစ္သူက မိဘအေမြကို သမီးမိန္းကေလးေတြနဲ႕ မဆိုင္ဘူး၊ မေပးနိုင္ဘူးလို႔ ေျပာေနပါတယ္။ မိဘေတြက ေသတမ္းစာ မေရးခဲ့ဘူးဆိုရင္ မိဘေတြ ထားခဲ့တဲ့ အေမြေတြကို က်န္ရစ္တဲ့ သားသမီး ၅ ေယာက္ ညီတူမွ်တူ ခြဲေဝရမွာလား။ ဘယ္လို လုပ္ရမလဲဆိုတာကို ေျပာျပေပးေစခ်င္ပါတယ္။

ေျဖ။ ။ ျမန္မာဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒနဲ႕ ဟိႏၵဴဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒနဲ႕က ကြဲျပားတယ္ဆိုတာ တစ္ အခ်က္အေနနဲ႕ သိရပါမယ္။ ေနာက္ ႏွစ္ အခ်က္က ျမန္မာနိုင္ငံ တရားဥပေဒမ်ား အက္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၃ (၁) အရ ျမန္မာနိုင္ငံအတြင္းမွာ ရွိေနတဲ့ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ေတြရဲ႕ အေမြဆက္ခံေရး၊ ထိမ္ျမားလက္ထပ္ေရး၊ မ်ိဳးႏြယ္ေရး၊ ဘာသာေရးေတြ အားလုံးကို ဟိႏၵဴ ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒအရပဲ အဆုံးအျဖတ္ျပဳရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဟိႏၵဴဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒကို ၾကည့္လိုက္ရင္ ပူးတြဲပိုင္ဆိုင္တဲ့ မိသားစုပုံစံကို အေျခခံထားပါတယ္။ အဲေတာ့ အေမြရွင္ရဲ႕ သား၊ သူ႕သားရဲ႕သား၊ ေျမး ျဖစ္တာေပါ့။ သားရဲ႕ သားရဲ႕သား၊ ျမစ္ အဲလိုမ်ိဳးပုံစံနဲ႕ မိသားစုေတြက ေသြးတူတဲ့ ပုံစံမ်ိဳး ျဖစ္ၾကၿပီးေတာ့ အေမြရွင္ရဲ႕ အေမြကို ေသြးတူသူေတြက ဆက္ခံတာျဖစ္တယ္။  အဲဒါက ဒုတိယအခ်က္ေပါ့။

အဲဒီေတာ့ ေမးခြန္းအရ ကြယ္လြန္တဲ့ သားသမီးေတြက မိဘေတြေနာက္မွာ ကြယ္လြန္ရင္ေတာ့ ေသတဲ့သူေတြရဲ႕ သားသမီးေျမး၊ ျမစ္ေတြက အေမြဆက္ခံခြင့္ရမယ္။ ဒါေပမဲ့ မိဘေတြအရင္ ကြယ္လြန္ရင္ေတာ့ ကိုယ္စားျပဳ ဆက္ခံနိုင္ခြင့္ မရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အေမြမရနိုင္ပါဘူး။ ေနာက္တစ္ခါ ဟိႏၵဴေတြရဲ႕ ဓေလ့ထုံးတမ္းက ခုနက ေျပာတဲ့ သား၊ သားရဲ႕ သား ဆိုတဲ့အတိုင္းပဲ သားေယာက္်ားေလးျဖစ္တဲ့ အစ္ကို ရွိေနတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔လို႔  သမီးမိန္းကေလးျဖစ္တဲ့ ညီမျဖစ္တဲ့သူက အေမြရခြင့္ မရွိပါဘူးလို႔ပဲ ေျဖၾကားခ်င္ပါတယ္။

ေမး။ ။  မိဘမ်ားဆုံးေတာ့ သားသမီး ၈ ဦး က်န္ခဲ့ပါတယ္။ နံပါတ္ ၆ အစ္မရဲ႕ အမ်ိဳးသားက ေသဆုံးသြားတာ ၂ ႏွစ္ရွိပါၿပီ။ အဲဒီအစ္မက ေနာက္အိမ္ေထာင္ျပဳဖို႔ အစီအစဥ္ရွိလာေတာ့ အိမ္ေထာင္မျပဳခင္မွာ သူ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ အိမ္၊ ပစၥည္း၊ ေငြေၾကး စတာေတြကို သူမရဲ႕ အိမ္ေထာင္ဘက္ထက္ သူက အရင္ဦးစြာ ေသဆုံးခဲ့ရင္ ေမာင္ ၂ ေယာက္ျဖစ္တဲ့ နံပါတ္ ၇ နဲ႕ ၈ တို႔ကို တရားဝင္ လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့ခ်င္ပါတယ္။ ေမာင္ ႏွစ္ေယာက္တည္းကို လႊဲေပးလို႔ ရပါသလား။ က်န္တဲ့ေမာင္ႏွမေတြက ဝင္ၿပီး ေတာင္းခံခြင့္ ရွိပါသလား။  အစ္မရဲ႕ ေနာက္အိမ္ေထာင္နဲ႕ေကာ သက္ဆိုင္မႈ ရွိပါသလား ဆိုတာကို သိပါရေစ။

ေျဖ။ ။ ေမးခြန္းက နံပါတ္ ၆ အစ္မရဲ႕ ျပႆနာေပါ့။ ေမးခြန္းအရ သားသးမီးလည္း သူက ေမြးထားတာ မေတြ႕ဘူး။ ေနာက္အိမ္ေထာင္ျပဳရင္ နံပတ္ ၆ အမရဲ႕ ပိုင္ဆိုင္တဲ့ပစၥည္းေတြကို ပါရင္းအျဖစ္ ဥပေဒကေတာ့ ေနာက္အိမ္ေထာင္ဆီကို ေရာက္သြားမွာေတာ့ ေသခ်ာပါတယ္။  နံပတ္ ၆ အစ္မက ေနာက္အိမ္ေထာင္ျပဳရင္ သားသမီး ေမြးလား၊ မေမြးလားလည္း မေသခ်ာပါဘူး။ ေနာက္ေယာက္်ားနဲ႕ ယူလိုက္တဲ့အခါမွာ သူ အရင္ေသမလား၊ ေယာက္်ားက အရင္ေသမွာလား ဆိုတာလည္း မေသခ်ာပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ သူ မေသခင္ သူ႕ပစၥည္းေတြကို ေမာင္ႏွစ္ေယာက္ကို လႊဲေပးခ်င္တယ္။ အဲလိုလႊဲေပးရင္ က်န္တဲ့ ေမာင္ႏွမေတြက ဝင္ၿပီး ေႏွာင့္ယွက္မလားဆိုၿပီး ေမးခြန္းေမးလာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေနာက္အိမ္ေထာင္မျပဳခင္မွာ ကိုယ္ ေပးခ်င္တဲ့ပစၥည္းကို ကိုယ္ေပးခ်င္တဲ့သူကို ေပးလို႔ရပါတယ္။ တရားဝင္ လက္ေရာက္ လႊဲေျပာင္းေပးရမယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က နံပါတ္ ၆ အစ္မေနနဲ႕က က်န္တဲ့ေမာင္ႏွမေတြကို သူ ေသရင္ သူ႕ပစၥည္းေတြကို ေမာင္ႏွစ္ေယာက္ကို ေပးပါလို႔ မွာၾကားမယ္ ဆိုတာမ်ိဳးက လုပ္ခြင့္ မရွိဘူး။ ေရးသားထားခြင့္လည္း မရွိဘူး။ ဗမာ့ဓေလ့ထုံးတမ္းဥပေဒက ေသတမ္းစာ ေရးသားခြင့္ကို တားျမစ္ပိတ္ပင္ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလို႔ မွာၾကား႐ုံနဲ႕ ေပးဖို႔ ရည္စူးထားတဲ့ ေမာင္ႏွစ္ေယာက္ဆီကိုလည္း ေရာက္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲေတာ့ ေနာက္အိမ္ေထာင္ျပဳသြားတဲ့ ခင္ပြန္းကေတာ့ သူ႕ဆီ ေရာက္လာတဲ့ ပစၥည္းကေတာ့ ဥပေဒအခြင့္အေရး ရွိသမွ်ေတာ့ ဆိုင္ေနမွာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ နံပါတ္ ၆ အစ္မရဲ႕ ျပႆနာအေနနဲ႕ သူ႕ေမာင္ႏွစ္ေယာက္ကို ေပးခ်င္ရင္ ေနာက္အိမ္ေထာင္မျပဳခင္မွာ တိတိလင္းလင္း အခုအခ်ိန္မွာ စီမံပိုင္ခြင့္ရွိတယ္လို႔ ေျဖၾကားေပးခ်င္ပါတယ္။

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Zawgyi_version

ေအျမဆကၡံေရး – (ဥေပေဒရးရာ ေအမးေအ်ဖ)

ေအျမဆကၡံေရးနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး လူမႈၾကႏ္ရက္ေပၚက ေမး်မႏ္းလာထားတာေၾတကို ေဒၚခင္ေမသႏ္း (တရားလႊတ္ေတာ္ေ႐ြ႕ေန) အား ဒီၿဗီဘီက ေၾတ႕ဆုံေမး်မႏ္းထားပါတယ္။

ေမး။ ။ က္ေနာၱို႔မြာ ေမာင္ႏြမ ၄ ေယာက္ ႐ြိပါတယ္။ ေအဖက ဆုံးၾသားတာ ၾကာပါၿပီ။ ေအမပဲ ႐ြိပါေတာ့တယ္။ သမီး ၃ ေယာကၠ အိျမၡဲၾသားၿပီ်ဖစႅို႔ က္ေနာၠ ေအမနဲ႔ အတူေနပါတယ္။ အိမ္ေထာျငၡဲ သမီးေၾတကို သင့ၱင့ၱဲ့ ေေျငၾကးမ္ား ေပးၿပီး်ဖစႅို႔ လက္႐ြိ ေနထိုငၱဲ့ အိမ္ဝိုင္းကို ေအမက က္ေနာ့ၠို စာခ္ဳပၥာတမ္းနဲ႔ အပိုင္ေပးလိုပါတယ္။ အပိုင္ေပးတဲ့ကိစၥကို အသိသက္ေသ ၄ ဦး၊ ေက္း႐ျာအုပၡ္ဳပ္ေရးမႉးနဲ႔ စာခ္ဳပၡ္ဳပၡဲ့ပါတယ္။ တရားဝငၼႈ ႐ြိ မ႐ြိ၊ တရားဝင္ေအာင္ ဘယႅိုလုပ္ရမလဲ ဆိုတာ သိလိုပါတယ္။

ေ်ဖ။ ။ ်မႏၼာ ဗုဒၶဘာသာ ်ဖစၱဲ့အၾတက္ေၾကာင့္ ်မႏၼာေဓလ့ထုံးတမ္းဥေပဒနဲ႔ အက္ဳံးဝငၸါတယ္။ ေနာက္ ်မႏၼာ့ေဓလ့ ထုံးတမ္းဥေပဒအရ မိခငၠ သက္႐ြိထင္႐ြား ႐ြိေနတဲ့အၾတက္ေၾကာင့္ မိခငၱဦးတၫ္း ပိုငၱယ္။ ေအျမဆိုငၸစၥၫ္းအ်ဖစ္ ေမရာက္ေသးဘူး။ မိခငၼြာ စီမံခန႔ၡျဲပိုျငၡင့္ ႐ြိလားဆိုေတာ့ ႐ြိပါတယ္။ ေအမ ၾကၾယႅႏ္ရင္ေတာ့ က္ႏၱဲ့ သားသမီးေၾတက ေအျမဆိုင္ေၾတ ်ဖစႅာမြာပဲ။ ေမးျခႏ္းအရ သားေတယာကၱၫ္းကိုပဲ ေပးခ္ငၱယ္ ဆိုရငႅၫ္း ေပးပိုျငၡင့္႐ြိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေအရးႀကီးတဲ့ ဥေပဒတခု ႐ြိတာက က္ႏ္ေအျမဆိုင္ေၾတ ၿခဲဖို႔ ဘာမြမက္ႏ္ေလာက္ေအာင္ မိခေငၠနၿပီးေတာ့ ႐ြိ႐ြိသမြ္ ပစၥၫ္းကိုေတာ့ အကုႏ္ေပးလို႔ မရဘူး။ ေပးရင္ ပ္ကၸါတယ္။ ဒါကို သတိ်ပဳရမြာ ်ဖစၸါတယ္။ ေမးျခႏ္းမြာပါတဲ့ အပိုင္ေပးတယ္ ဆိုတာက ရျပၠက္ အုပၡ္ဳပ္ေရးမႉးေၾတနဲ႔ စာခ္ဳပ္ ခ္ဳပၱယ္ေပါ့.. စသ်ဖင့္ ေ်ပာထားတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခုလို႔ ေမ႐ႊ႕ေမ်ပာင္းႏိုငၱဲ့ ပစၥၫ္းကို ေပးရင္ မြတၸဳံတငၥာခ္ဳပ္ ခ္ဳပၼြသာလြ္င္ တရားဝငၸါတယႅို႔ ေ်ဖၾကားခ္ငၸါတယ္။

ေမး။ အဘိုး်ဖစ္သဴက ခရစ္ယာႏၻာသာဝင္ ်ဖစ္ၿပီး ဇနီးမယား ႏြစ္ဦးနဲ႔ ေသဆုံးခ္ိႏၳိ ေပါင္းသင္းေနထိုငၡဲ့ပါတယ္။ ယခုအခ္ိႏၱျင္ အဘိုးႏြင့္ မယား ႏြစ္ဦးလုံး ေသဆုံးခဲ့ၿပီး ်ဖစၸါတယ္။ ေသတမ္းစာ ေရးခဲ့်ခင္း မ႐ြိပါ။ အဘိုး အမၫ္ေပါက္ ပိုင္ဆိုငၱဲ့ အိမ္ၿခံေ်မတခု က္ႏၡဲ့ပါတယ္။ အဲဒီမြာ မယားႀကီးဘကၼြ သားသမီးေၾတက မယားငယၻကၼြ သားသမီးေၾတကို ေမာင္းထုတ္ၿပီး ေနထိုင္ေနၾကပါတယ္။ ၂၀၀၃ ခုႏြျစၱင္ အဘိုး ဆုံး၍ ၂၀၁၃ ခုႏြျစၱင္ မယားႀကီးဘကၼြ သားသမီးမ္ားႏြင့္ ကခ္င္ယၪ္ေက္းမႈေဓလ့ထုံးစံ်ဖင့္ ေ်ဖ႐ြင္းခဲ့ေပမယ့္ အဆေငၼ်ပခဲ့ပ္။ အခုခ္ိႏၼြာ မယားငယၻကၠ သားသမီးေၾတက တရားၿစဲခ္င္ေပမယ့္ ဖခင္ ေသဆုံးၿပီး ၁၂ ႏြစ္အၾတင္းသာ အက္ဳံးဝငၱယႅို႔ ေ်ပာေနၾကတဲ့အၾတက္ ေအျမဆကၡံျခင့္အၾတက္ ဘယႅို ဆကႅဳပ္ရမလဲ ဆိုတာကို သိပါေရစ။

ေ်ဖ။ ။ ေအျမကိစၥနဲ႔ပတ္သက္ရင္ နံပါတၱစ္ အခ္ကၠ ၾကၾယႅႏ္သဴ ေအျမ႐ြင္ အဘိုးနဲ႔ သက္ဆိုငၱဲ့၊ အက္ဳံးဝငၱဲ့ ဥေပဒ ဘာလဲဆိုတာ ၾကည့္ရမယ္။ ခရစ္ယာႏ္ဆိုေတာ့ ခရစ္ယာႏ္ဥေပဒနဲ႔ အက္ဳံးဝငၱယ္။ ကခ္ေငၶလ့ထုံးတမ္း ယၪ္ေက္းမႈနဲ႔လၫ္း အက္ဳံးဝငၱယ္။ ေနာက္ ကာလစၫ္းကမ္းသတ္ဥေပဒ ပထမဇယား အမြတၥၪ္၊ ၁၄၄ မြာ ေအျမ႐ြင္ ၾကၾယႅႏၱဲ့ေန႔ကစ၍ ်ဖစ္ေစ၊ အဲဒီ ၾကၾယႅႏၱဲ့ပစၥၫ္းနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ၿခဲဖို႔ ေ်ပာတာကို ်ငင္းတဲ့ေန႔ကစၿပီး ေရၾတက္ရင္ ၁၂ ႏြစ္အၾတင္း တရားၿစဲရပါမယ္။ ၂၀၁၃ ခုႏြစၼြာ ေအျမၿခဲဖို႔ ေ်ဖ႐ြင္းတာ ေမ်ပလၫၻဴး။ အခု ၂၀၁၉ ခုႏြစ္ဆိုေတာ့ အခ္ိႏၼၾလႏ္ေသးဘူးေပါ့။ အဲေတာ့ ကာလစၫ္းကမ္းသတႅၫ္း မၾလႏ္ေသးဘူးဆိုေတာ့ ဥေပဒအတိုင္း ေအျမပုံပစၥၫ္း စီမံခန႔ၡျဲေပးေစလိုမႈနဲ႔ ၿစဲလို႔ရတယ္။ ေအျမပစၥၫ္း ႐ြိရမယ္၊ ေအျမဆိုင္ ႐ြိရမယ္၊ ေအျမပုံ အမ္ိဳးအစားေၾတေကတာ့ သက္ဆိုင္ရာ အမႈေသဘာသဘာဝအလိုက္  ေပၚေပါကၱဲ့ အခ္က္အတိုင္း အမိန႔ၡ္မြတၼြာ ်ဖစၱယႅို႔ ေ်ဖၾကားေပးခ္ငၸါတယ္။

ေမး။ ။  ေအျမ႐ြင္ သားသမီး ၃ ေယာက္ ႐ြိပါတယ္။ အဲဒီထဲက ေတယာက္ ၾကၾယႅႏ္ၿပီးကာမြ က္ႏၱဲ့ သားသမီး ႏြစ္ဦးနဲ႔ မိသားစု စီမံမႈ လုပ္ၾကမယ္ဆိုရင္ ဥေပဒအရ ေဘာင္ဝငၸါသလား။ ဘယႅို ဆကႅဳပ္ရမလဲဆိုတာကို ေ်ဖၾကားေပးေစခ္ငၸါတယ္။

ေ်ဖ။ ။ ်ပႆနာက ေအျမ႐ြင္ရယ္ သက္႐ြိထင္႐ြား ႐ြိေနတဲ့ သမီးႏြစ္ေယာက္ၾကား ်ပႆနာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ေသၾသားတဲ့သူမြာ ဇနီး ႐ြိသလား၊ ချငၸႏ္း ႐ြိလား၊ သားသမီး ႐ြိလား။ ႐ြိရင္ သူတို႔က family arrangement  ထဲမြာ ပါရမယ္။ ဒါမြ ်ပည့ၥဳံတဲ့ မိသားစုစီမံမႈ ်ဖစၼယ္။ ဒါက ၁ အခ္က္၊ ၂ အခ္ကၠ ေသၾသားတဲ့သူက လူပ္ိဳလား၊ အပ္ိဳလား၊ မုဆိုးဖိုလား၊ မုဆိုးမလား၊ တစၡဳလပႅား၊ ဒါဆိုရင္ေတာ့ မလိုေတာ့ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့ႅဲဆိုေတာ့ ေသသူရဲ႕ ကိုယၥား်ပဳသူက ဒီထဲမြာ မ႐ြိေတာ့ဘူး။

အဲဒီေတာ့ ်မႏၼာေဓလ့ထုံးတမ္းဥေပဒအရ မိသားစုစီမံမႈ လုပႅို႔ရပါတယ္။  ႏႈတၷဲ႔လၫ္း နၫ္းလမ္းတက္ လုပႅို႔ ရပါတယ္။ အမ္ား ေသဘာတူရမယ္။ ေက္နပ္ရမယ္။ အျခင့္ေအရး ႐ြိတဲ့လူေၾတ ပါရမယ္။ ပါတဲ့သူေၾတကလၫ္း အားလုံး ေသဘာတူရမယ္။ ဒါေပမဲ့ ၿခဲမယ့ၸစၥၫ္းက အိမ္ၿခံေ်မ ်ဖစၼယ္၊ ေမ႐ႊ႕ေမ်ပာင္းႏိုငၱဲ့ပစၥၫ္း ်ဖစၼယ္၊ က္ပ္ တသိႏ္းထက္ ပိုတဲ့ပစၥၫ္း ်ဖစၼယ္ဆိုရင္ေတာ့  စာခ္ဳပၡ္ဳပ္ရမယ္။ လုပၳဳံးလုပၷၫ္းနဲ႔အညီ စာခ္ဳပၥာတမ္း မြတၸဳံတင္႐ုံးမြာ မြတၸဳံတငၼြ တရားဝငၸါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ မိသားစု စုံစုံညီညီ မြတၸဳံတင္၊ စာခ္ဳပၡ္ဳပ္ စီမံခန႔ၡျဲတာက ေအကာင္းဆုံးလို႔ ေ်ဖၾကားေပးခ္ငၸါတယ္။ ဒါနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ဦးေဘဖပါ ၆ နဲ႔ မခ္ိဳတီ ၁၉၆၆ မတစ စာမ္က္ႏြာ ၇၂၇၊ ေဒၚေျငလႈိငၸါ ၈ အမႈ၊ ၁၉၉၁ မတစ စာမ္က္ႏြာ ၅၀ အမႈေၾတမြာလၫ္း ထုံးၿဖဲ႕ထားတယႅို႔ ေ်ဖၾကားခ္ငၸါတယ္။

ေမး။ ။ က္မတို႔ မိေဘၾတက ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ေၾတပါ။ မိေဘၾတ ေသဆုံးၾသားခ္ိႏၼြာ သားသမီး ၅ ေယာက္အနက္ အစၠိုတစ္ေယာကၷဲ႔ ညီမတစ္ေယာကၸဲ က္ႏၸါတယ္။ က္ႏၱဲ့ ေမာင္ႏြေမၾတလၫ္း ဆုံးၾသားပါၿပီ။ သားသမီးေေၾတတာ့ က္ႏၸါတယ္။ အစၠို်ဖစ္သဴက မိဘေအျမကို သမီးမိႏ္းေကလးေၾတနဲ႔ မဆိုငၻဴး၊ ေမပးႏိုငၻဴးလို႔ ေ်ပာေနပါတယ္။ မိေဘၾတက ေသတမ္းစာ ေမရးခဲ့ဘူးဆိုရင္ မိေဘၾတ ထားခဲ့တဲ့ ေအေျမၾတကို က္ႏ္ရစၱဲ့ သားသမီး ၅ ေယာက္ ညီတူမြ္တူ ၿခဲေဝရမြာလား။ ဘယႅို လုပ္ရမလဲဆိုတာကို ေ်ပာ်ေပပးေစခ္ငၸါတယ္။

ေ်ဖ။ ။ ်မႏၼာေဓလ့ထုံးတမ္းဥေပဒနဲ႔ ဟိႏၵဴေဓလ့ထုံးတမ္းဥေပဒနဲ႔က ႀကဲ်ပားတယ္ဆိုတာ တစ္ အခ္က္ေအနနဲ႔ သိရပါမယ္။ ေနာက္ ႏြစ္ အခ္ကၠ ်မႏၼာႏိုင္ငံ တရားဥေပဒမ္ား အက္ဥေပဒ ပုဒၼ ၁၃ (၁) အရ ်မႏၼာႏိုင္ငံအၾတင္းမြာ ႐ြိေနတဲ့ ဟိႏၵဴဘာသာဝင္ေၾတရဲ႕ ေအျမဆကၡံေရး၊ ထိမ္်မားလကၳပ္ေရး၊ မ္ိဳးႏၾယ္ေရး၊ ဘာသာေရးေၾတ အားလုံးကို ဟိႏၵဴ ေဓလ့ထုံးတမ္းဥေပဒအရပဲ အဆုံးအ်ဖတ္်ပဳရမြာ ်ဖစၸါတယ္။ ဟိႏၵဴေဓလ့ထုံးတမ္းဥေပဒကို ၾကည့ႅိုက္ရင္ ပူးႀတဲပိုင္ဆိုငၱဲ့ မိသားစုပုံစံကို ေအ်ခခံထားပါတယ္။ အဲေတာ့ ေအျမ႐ြင္ရဲ႕ သား၊ သူ႔သားရဲ႕သား၊ ေ်မး ်ဖစၱာေပါ့။ သားရဲ႕ သားရဲ႕သား၊ ်မစ္ အဲလိုမ္ိဳးပုံစံနဲ႔ မိသားစုေၾတက ေၾသးတူတဲ့ ပုံစံမ္ိဳး ်ဖစ္ၾကၿပီးေတာ့ ေအျမ႐ြင္ရဲ႕ ေအျမကို ေၾသးတူသူေၾတက ဆကၡံတာ်ဖစၱယ္။  အဲဒါက ဒုတိယအခ္က္ေပါ့။

အဲဒီေတာ့ ေမးျခႏ္းအရ ၾကၾယႅႏၱဲ့ သားသမီးေၾတက မိေဘေၾတနာကၼြာ ၾကၾယႅႏ္ရင္ေတာ့ ေသတဲ့သူေၾတရဲ႕ သားသမီးေ်မး၊ ်မစ္ေၾတက ေအျမဆကၡံျခင့္ရမယ္။ ဒါေပမဲ့ မိေဘၾတအရင္ ၾကၾယႅႏ္ရင္ေတာ့ ကိုယၥား်ပဳ ဆကၡံႏိုျငၡင့္ မ႐ြိတဲ့အၾတက္ေၾကာင့္ ေအျမမရႏိုငၸါဘူး။ ေနာကၱစၡါ ဟိႏၵဴေၾတရဲ႕ ေဓလ့ထုံးတမ္းက ခုနက ေ်ပာတဲ့ သား၊ သားရဲ႕ သား ဆိုတဲ့အတိုင္းပဲ သားေယာက္္ားေလး်ဖစၱဲ့ အစၠို ႐ြိေနတဲ့အၾတက္ေၾကာင့ၼို႔လို႔  သမီးမိႏ္းေကလး်ဖစၱဲ့ ညီမ်ဖစၱဲ့သူက ေအျမရျခင့္ မ႐ြိပါဘူးလို႔ပဲ ေ်ဖၾကားခ္ငၸါတယ္။

ေမး။ ။  မိဘမ္ားဆုံးေတာ့ သားသမီး ၈ ဦး က္ႏၡဲ့ပါတယ္။ နံပါတ္ ၆ အစၼရဲ႕ အမ္ိဳးသားက ေသဆုံးၾသားတာ ၂ ႏြစ္႐ြိပါၿပီ။ အဲဒီအစၼက ေနာက္အိမ္ေထာင္်ပဳဖို႔ အစီအစၪ္႐ြိလာေတာ့ အိမ္ေထာငၼ်ပဳခငၼြာ သူ ပိုင္ဆိုငၱဲ့ အိမ္၊ ပစၥၫ္း၊ ေေျငၾကး စတာေၾတကို သူမရဲ႕ အိမ္ေထာငၻကၳက္ သူက အရင္ဦးျစာ ေသဆုံးခဲ့ရင္ ေမာင္ ၂ ေယာက္်ဖစၱဲ့ နံပါတ္ ၇ နဲ႔ ၈ တို႔ကို တရားဝင္ လႊဲေ်ပာင္းေပးခဲ့ခ္ငၸါတယ္။ ေမာင္ ႏြစ္ေယာကၱၫ္းကို လႊဲေပးလို႔ ရပါသလား။ က္ႏၱဲ့ေမာင္ႏြေမၾတက ဝင္ၿပီး ေတာင္းခံျခင့္ ႐ြိပါသလား။  အစၼရဲ႕ ေနာက္အိမ္ေထာငၷဲ႔ေကာ သက္ဆိုငၼႈ ႐ြိပါသလား ဆိုတာကို သိပါေရစ။

ေ်ဖ။ ။ ေမးျခႏ္းက နံပါတ္ ၆ အစၼရဲ႕ ်ပႆနာေပါ့။ ေမးျခႏ္းအရ သားသးမီးလၫ္း သူက ေျမးထားတာ ေမၾတ႕ဘူး။ ေနာက္အိမ္ေထာင္်ပဳရင္ နံပတ္ ၆ အမရဲ႕ ပိုင္ဆိုငၱဲ့ပစၥၫ္းေၾတကို ပါရင္းအ်ဖစ္ ဥေပဒေကတာ့ ေနာက္အိမ္ေထာင္ဆီကို ေရာက္ၾသားမြာေတာ့ ေသခ္ာပါတယ္။  နံပတ္ ၆ အစၼက ေနာက္အိမ္ေထာင္်ပဳရင္ သားသမီး ေျမးလား၊ ေမျမးလားလၫ္း ေမသခ္ာပါဘူး။ ေနာက္ေယာက္္ားနဲ႔ ယူလိုကၱဲ့အခါမြာ သူ အရင္ေသမလား၊ ေယာက္္ားက အရင္ေသမြာလား ဆိုတာလၫ္း ေမသခ္ာပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ သူ ေမသခင္ သူ႔ပစၥၫ္းေၾတကို ေမာင္ႏြစ္ေယာကၠို လႊဲေပးခ္ငၱယ္။ အဲလိုလႊဲေပးရင္ က္ႏၱဲ့ ေမာင္ႏြေမၾတက ဝင္ၿပီး ေႏြာင့္ယြကၼလားဆိုၿပီး ေမးျခႏ္းေမးလာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေနာက္အိမ္ေထာငၼ်ပဳခငၼြာ ကိုယ္ ေပးခ္ငၱဲ့ပစၥၫ္းကို ကိုယ္ေပးခ္ငၱဲ့သူကို ေပးလို႔ရပါတယ္။ တရားဝင္ လက္ေရာက္ လႊဲေ်ပာင္းေပးရမယ္။ ေနာကၱစၡ္ကၠ နံပါတ္ ၆ အေစၼနနဲ႔က က္ႏၱဲ့ေမာင္ႏြေမၾတကို သူ ေသရင္ သူ႔ပစၥၫ္းေၾတကို ေမာင္ႏြစ္ေယာကၠို ေပးပါလို႔ မြာၾကားမယ္ ဆိုတာမ္ိဳးက လုျပၡင့္ မ႐ြိဘူး။ ေရးသားထားျခင့ႅၫ္း မ႐ြိဘူး။ ဗမာ့ေဓလ့ထုံးတမ္းဥေပဒက ေသတမ္းစာ ေရးသားျခင့ၠို တား်မစၸိတၸငၳားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီလို႔ မြာၾကား႐ုံနဲ႔ ေပးဖို႔ ရၫၥဴးထားတဲ့ ေမာင္ႏြစ္ေယာက္ဆီကိုလၫ္း ေရာကၼြာ မဟုတၸါဘူး။ အဲေတာ့ ေနာက္အိမ္ေထာင္်ပဳၾသားတဲ့ ချငၸႏ္းေကတာ့ သူ႔ဆီ ေရာကႅာတဲ့ ပစၥၫ္းေကတာ့ ဥေပဒအျခင့္ေအရး ႐ြိသမြ္ေတာ့ ဆိုင္ေနမြာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ နံပါတ္ ၆ အစၼရဲ႕ ်ပႆနာေအနနဲ႔ သူ႔ေမာင္ႏြစ္ေယာကၠို ေပးခ္င္ရင္ ေနာက္အိမ္ေထာငၼ်ပဳခငၼြာ တိတိလင္းလင္း အခုအခ္ိႏၼြာ စီမံပိုျငၡင့္႐ြိတယႅို႔ ေ်ဖၾကားေပးခ္ငၸါတယ္။

Tags:

Source : DVB