fbpx

ခ်ယ္ရီေျမမွ ပိေတာက္တစ္ေထာင္ဘုရား

နယ္ပယ္အရပ္ရပ္က ဘုရားဖူးေတြ၊ ခရီးသြားဧည့္သည္ေတြအေနနဲ႕ ရွမ္းျပည္ေတာင္ပိုင္း ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ကို အလည္အပတ္ လာေရာက္တဲ့အခါ အမ်ားအားျဖင့္ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ပတ္လည္ရွိ ေတာင္ေပၚဘုရားနဲ႕တကြ အနီးအနား ၿမိဳ႕နယ္ထဲက အင္းေလး ေဖာင္ေတာ္ဦးဘုရား၊ အင္းတိန္ဘုရား၊ စံကားၿမိဳ႕ေဟာင္း၊ ပင္းဒယေ႐ႊဥမွင္လိုဏ္ဂူ၊ မိန္းမရဲေတာင္၊ ထမ္ဇန႔္ဂူ၊ မုံတဝဂူ၊ ကကၠဴဘုရား၊ ထီ့စဲခါး ေရတံခြန္ စတဲ့ေနရာေတြကို အေရာက္သြားေလ့ရွိပါတယ္။ 

အဆိုပါ လည္ပတ္ဖူးေျမာ္စရာ ဘုရားေစတီေတြထဲက လူသူအေရာက္အေပါက္နည္းတဲ့ ေတာထဲက ပိေတာက္တစ္ေထာင္ဘုရားကိုလည္း မိတ္ဆက္ေပးခ်င္ပါတယ္။ 

ခ်ယ္ရီေတြသာ ပြင့္တဲ့ ေတာင္ေပၚေဒသ ကုန္းမို႔မို႔မွာ ပိေတာက္ပင္ေတြ ၿခံရံထားတဲ့ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေတြ၊ စုလစ္မြမ္းခြၽန္ သြယ္လ်လ်နဲ႕ စီရီေနတဲ့ ေရွးေဟာင္းယြန္း ရွမ္းလက္ရာ ေစတီငယ္အစုအေဝးေတြ တည္ရွိေနတာဟာ ဒီပိေတာက္တစ္ေထာင္ဘုရားရဲ႕ ထူးျခားမႈပါ။ 

ေဒသခံေတြကေတာ့ ရွမ္းဘာသာနဲ႕ ေကာင္းမူးဇန႔္ဖိုတ္ (ဆင္ျဖဴေစတီ)၊ ဖရားဇန႔္၊ ေက်ာင္းဇန႔္ (ဆင္ဘုရား) လို႔ ေခၚပါတယ္။ ဘုရားကုန္းရဲ႕ အေရွ႕ဘက္မွာလည္း ေနာင္ဇန႔္ (ဆင္ေရကန္) လို႔ေခၚတဲ့ ႐ြာႀကီးတ႐ြာ ရွိပါတယ္။   

ဒီဘုရားဟာ ေတာင္ႀကီးၿမိဳ႕ရဲ႕ အေရွ႕ေတာင္ဘက္ မိုင္ ၂၀ ေက်ာ္အကြာ နားဟီးေက်း႐ြာအုပ္စု ဟမ္းဆီးေက်း႐ြာနဲ႕ ဆီဆိုင္ၿမိဳ႕နယ္ ပုန္းအင္းေဒသ ေနာင္ဇန႔္ ေက်း႐ြာၾကားထဲက ေတာအုပ္ထဲမွာ တည္ရွိပါတယ္။ 

ဟမ္းဆီးေက်း႐ြာနဲ႕ ၄ မိုင္ခန႔္ ကြာေဝးၿပီး၊ ေနာင္ဇန႔္ေက်း႐ြာနဲ႕ဆိုရင္ ၄ ဖာလုံခန႔္သာ ရွိေပမယ့္ ေနာင္ဇန႔္ ႐ြာဟာ မိုးတြင္းဆိုရင္ ေရေတြျပည့္ေနလို႔ ေလွနဲ႕ကူးၿပီး လာရပါမယ္။ 

ဟမ္းဆီး႐ြာဘက္ကေန လာမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ေတာင္ႀကီး-ေက်ာက္တလုံးသြား ကားလမ္းဘက္ကေန လာရမွာျဖစ္ၿပီး ဟမ္းဆီးေက်း႐ြာေတာင္ဘက္ အစြန္ေရာက္ရင္ လမ္းရဲ႕ဘယ္ဘက္မွာ ပိေတာက္တစ္ေထာင္ဘုရားသို႔ ဆိုတဲ့ ဆိုင္းဘုတ္ေလးကို ေတြ႕ရပါမယ္၊ ခ်ဳံႏြယ္ပိတ္ေပါင္းေတြ၊ ေတာအုပ္ေတြ၊ ေတာင္ယာစိုက္ခင္းေတြကို ျဖတ္သန္းသြားရေပမယ့္လည္း လမ္းခ်ိဳးလမ္းေကြ႕တိုင္းမွာ ဘုရားသြားဆိုင္းဘုတ္ေတြ တပ္ထားတဲ့အတြက္ လမ္းမွားမွာလည္း မစိုးရိမ္ရပါဘူး။ 

ေတာင္ယာစိုက္ခင္းတခုအလြန္ေရာက္ေတာ့ လမ္းရဲ႕ ဘယ္ဘက္ ကုန္းမို႔မို႔ရွိ ေတာအုပ္ထဲမွာ ထိုင္ကိုယ္ေတာ္ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေပါင္းမ်ားစြာကို လွမ္းျမင္နိုင္ပါၿပီ။ ဒါေပမဲ့ ေမာ္ေတာ္ကားနဲ႕ ဘုရားေပၚ တက္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဲဒီေတာင္ကုန္းရဲ႕ ညာဘက္လမ္းအတိုင္း ရစ္ပတ္ၿပီး ေမာင္းတက္လာရမွာပါ။ 

ေတာင္ကုန္းမွာလည္း ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေတြ ၿခံရံထားၿပီး ဘုရားကုန္းေပၚ အတက္မွာေတာ့ လမ္းတဖက္တခ်က္မွာ စုလစ္မြမ္းခြၽန္ ေစတီငယ္ေတြ၊ ဘုရားဆင္းတုေတာ္ေတြကို ၾကည္ညိုသပၸာယ္စြာ ဖူးေျမာ္ရပါတယ္။ 

ကုန္းေပၚေရာက္ေတာ့ အရိပ္ေကာင္းလွတဲ့ ေညာင္ပိႏၷဲပင္ႀကီးေအာက္မွာ ခုနစ္ရက္သားသမီးတို႔ ေန႕နံအလိုက္ ဖူးေျမာ္ဆုေတာင္းနိုင္တဲ့ ဆင္းတုေတာ္ေတြ ၿခံရံထားၿပီး နားနားေနေန အပန္းေျဖစရာ ေနရာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။ 

ေညာင္ပိႏၷဲပင္ႀကီးရဲ႕ ညာဘက္မွာ ေစတီငယ္ေတြ ၿခံရံထားတဲ့ ဉာဏ္ေတာ္အျမင့္ေပ ၃၀ ခန႔္ရွိ ေစတီေတာ္ႀကီးတဆူ၊ ေစတီေဘးမွာ နဂါး႐ုံဘုရားနဲ႕ ဆင္ျဖဴေတာ္ ႐ုပ္တုႀကီး တ႐ုပ္လည္း တည္ရွိပါတယ္။ 

ေစတီပရဝဏ္နဲ႕ ဘုရားဝင္းထဲမွာေရာ ကုန္းတက္ ကုန္းဆင္း လမ္းတေလွ်ာက္မွာ ဆင္းတုေတာ္ေတြအနီးမွာ ပိေတာက္ပင္ေတြ အစီအရီရွိၿပီး ေပါင္းပင္ခ်ဳံပင္ေတြၾကားက ျပဳျပင္မြမ္းမံျခင္း မျပဳရေသးတဲ့ ဆင္းတုေတာ္ေလးေတြလည္း အေျမာက္အျမား တည္ရွိေနပါတယ္။ ဘုရားကုန္းေပၚကေန အေရွ႕ဘက္ကို ေမွ်ာ္ၾကည့္ရင္ေတာ့ ပုံးအင္းထဲက ႐ြာေတြကို ခပ္ေရးေရး ျမင္ေတြ႕နိုင္ပါတယ္။ 

ဘုရားကုန္းေျခရင္းလမ္းရဲ႕ ညာဘက္မွာေတာ့ ေတာရေက်ာင္းတေက်ာင္း ရွိပါတယ္၊ ပိေတာက္တစ္ေထာင္ဘုရားမွာ ဒီႏွစ္မွေပးခဲ့တဲ့ အမည္သစ္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒီမတိုင္ခင္ အဆိုပါ ဘုရားကုန္းေပၚမွာ ကကၠဴေမြေတာ္ဘုရားနဲ႕ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ေရွးေဟာင္း ထုံးျဖဴေစတီ တဆူတည္းသာတည္ရွိၿပီး ပ်ံလြန္ေတာ္မူခဲ့ေသာ ဆရာေတာ္ ဦးပညာဝံသ လက္ထက္ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္က ေစတီကုန္းျပင္ ေျခရင္းမွာ ဆင္နဲ႕အလားသဏၭာန္တူ ေက်ာက္တုံးႀကီးတတုံး၊ ဟသၤာသဏၭာန္  ေက်ာက္တုံးတတုံးနဲ႕ ေက်ာက္နဲ႕ ထြင္းထုထားတဲ့ လိပ္တေကာင္ တူးေဖာ္ရရွိၿပီးတဲ့ေနာက္ ႐ြာသားေတြနဲ႕တကြ ရပ္နီး ရပ္ေဝး အလႉရွင္ေတြရဲ႕ အလႉဒါနနဲ႕ ေစတီေတြ၊ ဆင္းတုေတာ္ေတြ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့တာလို႔ လက္ရွိ ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္ ဦးစေႏၵာဘာသ က ဒီဗြီဘီကို မိန႔္ပါတယ္။ 

“အရင္တုန္းက ေရွးေစတီႀကီးတဆူပဲ ရွိတယ္၊ ကကၠဴေမြေတာ္ဘုရား ေျမာက္ဘက္က ႐ုပ္ပြားေတာ္နဲ႕ ဒီေစတီ အေရွ႕ဘက္က ႐ုပ္ပြားေတာ္ဟာ လက္ရာတခုတည္းပဲ၊ ဘယ္ေခတ္က ေစတီလဲ ဆိုတာေတာ့ ဌာပနာကို အုပ္ထားေတာ့ မသိနိုင္ဘူး၊ ဦးဇင္းတို႔လည္း ဌာပနာကို မတူးဘဲ ျပန္ၿပီးျပဳျပင္မြမ္းမံခဲ့တယ္၊ အရင္ေတာရေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္ ဦးပညာဝံသ လက္ထက္ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္က ေစတီကုန္းေပၚက ေျခရင္းမွာ ဆင္ျဖဴရွိတယ္လို႔ အိပ္မက္ျမင္မက္ေတာ့ ႐ြာသားေတြေခၚၿပီး တူးေဖာ္ၾကည့္တာ ဆင္အိပ္ေနတဲ့ ပုံစံနဲ႕တူတဲ့ ေက်ာက္တုံးႀကီး တတုံးေတြ႕တယ္၊ ေက်ာက္ဆင္ေက်ာကုန္းေပၚမွာ ဘုရားေျခေတာ္ရာနဲ႕တူတာ ေတြ႕တယ္၊ ေနာက္ၿပီး အဲဒီေနရာရဲ႕ ေတာင္ဘက္မွာ ဟသၤာနဲ႕တူတဲ့ေက်ာက္တုံးေရာ၊ လိပ္ပုံေက်ာက္႐ုပ္တုတခုပါ ေတြ႕လို႔ သာသနာ့နယ္ေျမအစစ္လို႔ မွတ္ယူၿပီး ဘုရား ဆင္းတုေတာ္ေတြ၊ အရံေစတီေတြ ေနာက္ထပ္တည္ထားခဲ့တာပါ၊ ပန္းပိေတာက္ပင္ေတြ တစ္ေထာင္ျပည့္ေအာင္ စိုက္သြားမယ္။”

ေနာင္ဇန႔္ေက်း႐ြာက ရပ္မိရပ္ဖျဖစ္သူ အသက္ ၈၀ ေက်ာ္႐ြယ္ ဦးစိုင္းဖိုတ္ကလည္း  ေရွးေရွးက ဒီေတာထဲမွာ ဘုရင္ႀကီးတပါးရဲ႕ ဆင္ျဖဴေတာ္ ေပ်ာက္ဆုံးသြားခဲ့တယ္လို႔ ရာဇဝင္ရွိေၾကာင္း၊ ေစတီျဖဴကလည္း ေရွးကတည္းက တည္ရွိခဲ့ၿပီး ေဒသခံ႐ြာသားေတြက ႏွစ္စဥ္ နယုန္လျပည့္ေန႕ေရာက္တိုင္း ဘုရားပြဲေတာ္က်င္းပတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ 

ဆင္႐ုပ္ေက်ာက္တုံး တူးေဖာ္ရာမွာ ပါဝင္ခဲ့တဲ့ ေနာင္ဇန႔္႐ြာသား စိုင္းသီဟကလည္း သူ႕အေတြ႕အႀကဳံကို ခုလိုေျပာျပပါတယ္။ 

“ဆင္ေတြ႕တယ္လို႔ အိပ္မက္မက္တဲ့ ဆရာေတာ္က အရင္က က်ေနာ္တို႔ ပုံးအင္း အလယ္တန္းေက်ာင္းက ေက်ာင္းဆရာပါ၊ သူက ေက်ာင္းဆရာအလုပ္ကထြက္ ဘုန္းႀကီးဝတ္ၿပီး ေစတီျဖဴေအာက္မွာ ေတာရေက်ာင္း ေဆာက္ၿပီး သီတင္းသုံးတယ္၊ ဆင္နဲ႕တူတဲ့ ေက်ာက္တုံးႀကီး တူးေဖာ္ၾကတုန္းက က်ေနာ္လည္း ပါတယ္။ အဲတုန္းက က်ေနာ္တို႔က အလယ္တန္းေက်ာင္းသားေပါ့၊ ေက်ာက္တုံးႀကီးေအာက္မွာ ေရေၾကာရွိတယ္၊ ေရက ၾကည္လင္ေအးစိမ့္ၿပီး ဘယ္ေတာ့မွ မခန္းဘူး။”

ရွမ္းျပည္နယ္ထဲမွာ ကကၠဴေမြေတာ္ဘုရားေစတီေတြလို သြယ္လ်လ် စုလစ္မြမ္းခြၽန္ပုံစံ တစုတေဝးတည္ထားတဲ့ အရံေစတီေတြ၊ ဆင္ခံေစတီပုံစံေတြမ်ားစြာ ရွိၿပီး အဆိုပါ ဘုရားေတြဟာ ေရွးေခတ္ ယြန္းရွမ္းေတြ တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့တဲ့ ဘုရားေတြျဖစ္ေၾကာင္း၊ ယေန႕ေခတ္ အလႉရွင္ေတြက ေရွးေဟာင္းဘုရားေတြကို ျပင္ဆင္မြမ္းမံထိန္းသိမ္းတာဟာ မြန္ျမတ္လွေပမယ့္ မူရင္းလက္ရာနဲ႕ သမိုင္းအေထာက္အထားေတြ မေပ်ာက္ကြယ္ေအာင္ ထိန္းသိမ္းသင့္ေၾကာင္း ရွမ္းသမိုင္းသုေတသီ ေဒါက္တာစိုင္းစံအိုက္က ဒီဗြီဘီကို ေျပာသြားပါတယ္။

Tags:

Source : DVB