fbpx

ႏွစ္ဖက္တိုက္ပြဲ ေသနတ္သံမ်ားအၾကား ရခိုင္ရိုးရာရထားပြဲ ေပ်ာက္ကြယ္သြားနိုင္မည္ေလာ

“ကုံရာသီ…တပို႔တြဲ ရထားပြဲ လားကတ္မယ္ … သူငယ္ခ်င္းေရာက္မရို႔နန့္ … အေဖာ္ခ်င္းညွိပါမယ္ … ရိုးရာရခိုင္ပြဲကို … ဆင္ႏႊဲညီညာ ျမဴးေပ်ာ္ကတ္မယ္”
(ရခိုင္ရိုးရာ ရထားပန္းယိုင္ယိမ္း သီခ်င္း)
ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း၌ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္ ႏွင့္ AA တို႔အၾကား ႏွစ္ဖက္တိုက္ပြဲ စစ္ေရးအရွိန္ တစ္ေန႕ထက္တစ္ေန႕ ျမင့္တက္လာေနသည္။ တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားရာနယ္ေျမေဒသအားျဖင့္လည္း ရခိုင္ေျမာက္ပိုင္းမွ ရခိုင္ျပည္နယ္ေတာင္ပိုင္းအထိ စစ္ေဘာင္က်ယ္ျပန့္လာေနၿပီး တိုက္ပြဲေရွာင္ျပည္သူ တစ္သိန္းေက်ာ္အထိ ရွိလာေနသည္။ ႏွစ္ဖက္တိုက္ပြဲေၾကာင့္ အျပစ္မဲ့ အရပ္သားျပည္သူမ်ား ထိခိုက္ဒဏ္ရာရရွိမႈမ်ား၊ ေသဆုံးမႈမ်ားရွိေနၿပီး စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားရပ္တန့္ သြား၍ ျပည္သူမ်ားအေနႏွင့္ တစ္ၿမိဳ႕ႏွင့္တစ္ၿမိဳ႕ ကူးသန္းသြားလာမႈမရွိသေလာက္ ျဖစ္ေနၾကသည္။ ရင့္မွည့္ေနေသာစပါး လယ္ေျမဧက တစ္ေသာင္းေက်ာ္ တိုက္ပြဲမ်ားအၾကား၌ ရိတ္သိမ္းခြင့္မရျဖစ္ေနၾက၍ ေတာင္သူမ်ား ဝမ္းစာစပါး မရရွိျဖစ္ေနၾကၿပီး ယခုႏွစ္ မိုးရာသီတြင္ အငတ္ေဘးဆိုက္ေရာက္နိုင္၍ ရခိုင္ျပည္နယ္၏ ဂႏၳဝင္ျဖစ္ရပ္ဆိုး ၾသဂုတ္ ၁၃ ဆန္ျပႆနာျဖစ္ရပ္မ်ိဳး ျပန္ျဖစ္မလာနိုင္ဟု မည္သူကမွ် တပ္အပ္မေျပာနိုင္ပါေပ။ 
နာရီစင္ကိုေျခကန္ၿပီး ေမြးလာသည့္ စစ္ေတြၿမိဳ႕သား ကိုေအာင္သာေက်ာ္တစ္ေယာက္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၏ အထင္ကရ ဝကၤပါကြင္းႀကီးအား ၾကည့္ရႈေနၿပီး ဤကြင္း၌ တပို႔တြဲလတြင္ မီးတုတ္ႀကီးမ်ားကိုင္၍ ႐ြာလုံးကြၽတ္၊ ရပ္လုံးကြၽတ္ ရထားဆြဲရန္လာၾကပုံ၊ သူၿပိဳင္၊ ငါၿပိဳင္ ရခိုင္ရိုးရာ ရထားဆြဲေနၾကပုံကို ျပန္ျမင္ေယာင္လာမိသည္။ စစ္ေတြၿမိဳ႕လုံးကြၽတ္က်င္းပခဲ့ေသာ ရထားပြဲ၌ ညေနဘက္ မိမိတို႔ရပ္ကြက္မွ ရထားဆြဲရန္ အလွည့္က်လွ်င္ ညေနမိုးခ်ဳပ္သည္ႏွင့္ ရပ္ကြက္သူ၊ ရပ္ကြက္သားမ်ား မီးတုတ္မ်ားကိုင္၍ ရထားပြဲက်င္းပရာ ဝကၤပါကြင္းႀကီးရွိရာသို႔ ရပ္ကြက္မွ စတင္ထြက္ခြာၾကရသည္။ တရားပြဲ၊ အုန္းပြဲကို ေရွ႕မွာတင္ထားၾကၿပီး တူညီဝတ္စုံ အကၤ်ီဝတ္ဆင္၍ စီတန္းကာ ေရွးအခါက ဆိုင္းဝိုင္း၊ ယခုအခ်ိန္၌ ေဆာင္းေဘာက္မ်ားကို ကားေပၚတင္၍ သီခ်င္းဖြင့္ကာ ရထားဆြဲရန္သြားၾကသည္။ တစ္႐ြာလုံး၊ တစ္ရပ္ကြက္လုံး လမ္းေလွ်ာက္၍ လိုက္ပါၾကသည္ကို ၾကည့္ရသည္မွာ ကိုေအာင္သာေက်ာ္အဖို႔ ၾကည္ႏူးမဆုံး ျမင္ကြင္းတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့ရသည္။
ဝကၤပါကြင္း၌ ရထားပြဲျပဳလုပ္ေနသည့္အခ်ိန္ အတြင္း “ယီးဆြဲဆြဲ–ယီးဆြဲဆြဲ”၊ “ကုံရာသီ တပို႔တြဲ… ရထားပြဲလားကတ္မယ္” စသည့္ ရခိုင္ေတးသီခ်င္းမ်ားအား စစ္ေတြၿမိဳ႕ေပၚရွိ ရပ္ကြက္မ်ား၌ အသံခ်ဲ့စက္မ်ား၊ ေဆာင္းေဘာက္မ်ားျဖင့္ ဖြင့္ထားၾကသည္ကို ၾကားရခ်ိန္တိုင္း ကိုေအာင္သာေက်ာ္စိတ္ထဲ၌ ေပ်ာ္႐ႊင္ၾကည္ႏူး ရွိေနခဲ့သည္မွာလည္း အမွန္ပင္ျဖစ္ခဲ့ေပ၏။ ယခုလို ျပသိုလကုန္၊ တပို႔တြဲလဆန္းၿပီ ဆိုသည္ႏွင့္ ကားေပၚ၌ ေဆာင္းေဘာက္တင္၍ ]ကုံရာသီ တပို႔တြဲ ရထားပြဲ လားကတ္ေမ}ဆိုသည့္ သီခ်င္းမ်ားဖြင့္ၿပီး ရထားဆြဲပြဲ အမွတ္တရ အကၤ်ီတီရွပ္မ်ားအား ကိုေအာင္သာေက်ာ္တို႔ မိတ္ေဆြအေပါင္းအသင္းတစ္စု ရပ္ကြက္ရန္ပုံေငြ ရရွိေရးအတြက္ ရပ္ကြက္အတြင္း လွည့္လည္ေရာင္းခ်ခဲ့ သလို စစ္ေတြၿမိဳ႕ကိုပတ္၍လည္း လိုက္ေရာင္းခဲ့ၾကသည္။ စစ္ေတြၿမိဳ႕ရွိ ရပ္ကြက္တိုင္း၌လည္း ရထားပြဲဝင္ဖို႔ ရန္ပုံေငြရရွိေရးအတြက္ ကိုေအာင္သာေက်ာ္တို႔ ကဲ့သို႔ ရပ္ကြက္တိုင္း၌ အိမ္တိုင္းေစ့ အလႉေငြလိုက္၍ ေကာက္ခံၾကသလို ရပ္ကြက္နာမည္ပါေသာ တီရွပ္ အကၤ်ီမ်ားလိုက္ေရာင္းၾကသည္။ 
(၂)
ဆယ့္ႏွစ္လရာသီပြဲေတာ္မ်ားအနက္ တပို႔တြဲလ ၌က်င္းပေသာ ရခိုင္တို႔၏ရိုးရာ ရာသီပြဲတစ္ခုမွာ ရထားဆြဲပြဲပင္ျဖစ္သည္။ တပို႔တြဲလ စစ္ေတြၿမိဳ႕၌ ရထားဆြဲပြဲက်င္းပၿပီဆိုလွ်င္ ကိုေအာင္သာေက်ာ္အေနႏွင့္ ကိုယ့္ရပ္ကြက္၌ ဦးေဆာင္ဦး႐ြက္ျပဳကာ ရပ္ကြက္ထဲရွိ အ႐ြယ္ေကာင္း ေယာက်ာ္း၊ မိန္းမမ်ားကို ေခၚေဆာင္ၿပီး ရထားဆြဲဖို႔ ဝကၤပါကြင္းကို သြားေရာက္ေနခဲ့သူ ျဖစ္သည္။ စစ္ေတြၿမိဳ႕၌ ႏွစ္ ၄၀ ၾကာ ေပ်ာက္ကြယ္ေနခဲ့ေသာ ရထားဆြဲပြဲကို စစ္ေတြၿမိဳ႕၊ မိဇံရပ္ကြက္မွ စတင္ေဖာ္ထုတ္လိုက္သျဖင့္ စစ္ေတြၿမိဳ႕သူ၊ ၿမိဳ႕သားမ်ား ေပ်ာ္႐ႊင္ခဲ့ၾကရေသာ္လည္း ယေန႕အခ်ိန္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း၌ ျဖစ္ပြားေနေသာ ႏွစ္ဖက္တိုက္ပြဲေၾကာင့္ ရိုးရာပြဲတစ္ခုျဖစ္သည့္ ရထားဆြဲပြဲ မက်င္းပနိုင္၍ ျပန္လည္ေပ်ာက္ကြယ္သြားမည္ကို ကိုေအာင္သာေက်ာ္ ဝကၤပါကြင္းကိုၾကည့္ေနရင္း စိုးရိမ္စိတ္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာေနခဲ့သည္။
ေဆာင္းရာသီ တပို႔တြဲလ၌ ေကာင္းကင္အာကာ ျပင္ဝယ္ နကၡတ္တာရာမ်ားစုံေနၿပီး ေငြလမင္း၏ အေရာင္ ဝါဝင္းထြန္းလင္း ေတာက္ပေနသည့္အခ်ိန္ ေျမာက္ေလေသြးလို႔ ႏွင္းစက္မ်ားေၾကာင့္ အေအးပိုေနေသာ္လည္း အေအးဒဏ္ကိုအန္တုၿပီး သူနိုင္ကိုယ္နိုင္ အၿပိဳင္ဆြဲဖို႔ အစဥ္အလာမပ်က္ ရခိုင္ရိုးရာရထားပြဲကို သြားၾကရသည္မွာ ကိုေအာင္သာေက်ာ္အဖို႔ အလြန္ေပ်ာ္စရာေကာင္းခဲ့လွပါသည္။ တပို႔တြဲလ၌ က်င္းပေသာ ရခိုင္ရိုးရာရထားပြဲသည္ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ အစည္ကားဆုံး ရိုးရာပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္သည့္အေလ်ာက္ ယီးေလ့ေလ့…ယီးဆြဲဆြဲ အခ်က္ေပးသံႏွင့္ ဆြဲထား … တင့္ထားဆိုသည့္ ေအာ္ဟစ္၍ အားေပးသံမ်ားေၾကာင့္ ရထားဆြဲေနသူမ်ား မဆိုထားႏွင့္ ျမင္ရသူမ်ားပင္ စိတ္ဓာတ္တက္ႂကြေစေသာ ရခိုင္ရိုးရာပြဲတစ္ခု ျဖစ္သည္။
ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔၌ ရိုးရာရထားပြဲအား တပို႔တြဲ လျပည့္ေန႕ကို ေနာက္ဆုံးထား၍ က်င္းပၾကရသည္။ ႐ြာလုံးကြၽတ္၊ ၿမိဳ႕လုံးကြၽတ္ အပ်ိဳ၊ အအို၊ ကေလး၊ လူႀကီးကအစ သုံးရက္တိုင္တိုင္ ပါဝင္ဆင္ႏႊဲၾကၿပီး စည္းလုံးမႈႏွင့္ စုေပါင္းျခင္းသဘာဝကို သ႐ုပ္ေဖာ္သည္သာမက ေပ်ာ္႐ႊင္မႈကိုလည္း ရရွိေစသည့္ ရခိုင္ရိုးရာပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား စပါးရိတ္ သိမ္းၿပီးစ အခ်ိန္အခါျဖစ္၍ ေငြ႐ႊင္ေနသည့္အခ်ိန္၌ ေပ်ာ္ပြဲ႐ႊင္ပြဲအျဖစ္ က်င္းပေနျခင္းျဖစ္သလို ေရွ႕လာမည့္ႏွစ္တြင္လည္း ရာသီဥတုေကာင္းမြန္ေစရန္ႏွင့္ ဆန္ေရစပါးေပါမ်ားေစရန္ ရခိုင္ရိုးရာရထားဆြဲပြဲကို လမင္းႀကီးထိန္ထိန္သာေနခ်ိန္တြင္ က်င္းပၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ 
(၃)
ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္း၌ ႏွစ္ဖက္တိုက္ပြဲ ျပင္းထန္ေနျခင္းျဖစ္၍ လုံၿခဳံေရးအေျခအေနေၾကာင့္ ယခုႏွစ္တြင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕၌ ရခိုင္ရိုးရာ ရထားဆြဲပြဲ မက်င္းပျဖစ္ေၾကာင္း ကိုေအာင္သာေက်ာ္ ၾကားသိ ေနရသည္။ မႏွစ္ကလည္း ႏွစ္ဖက္တိုက္ပြဲျဖစ္ပြားေနၾကျခင္းေၾကာင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္ေျမာက္ပိုင္းတစ္ခုလုံး၌ ရိုးရာရထားဆြဲပြဲ မက်င္းပနိုင္ခဲ့ၾက။ ယခုအခ်ိန္၌ ျမန္မာ့ တပ္မေတာ္ႏွင့္ AA တို႔အၾကား ႏွစ္ဖက္တိုက္ပြဲ စစ္ေရးအရွိန္ တစ္ေန႕ထက္တစ္ေန႕ ျမင့္တက္လာေနျခင္းေၾကာင့္ ရထားဆြဲပြဲက်င္းပေရးထက္ ကိုေအာင္သာေက်ာ္အပါအဝင္ စစ္ေတြၿမိဳ႕သူ၊ ၿမိဳ႕သားမ်ားအေနႏွင့္ ငါတို႔လည္း ဘယ္ေန႕ထြက္ေျပးၾကရမလဲဆိုၿပီး ေတြးပူေနၾကရသည္။ တစ္ခ်ိန္တစ္ခါက ေမယုေဒသ ေမာင္ေတာၿမိဳ႕က ရခိုင္ရိုးရာရထားပြဲ အထူးစည္ကားခဲ့သလို ကိုေအာင္သာေက်ာ္တို႔ စစ္ေတြၿမိဳ႕၌လည္း ဝကၤပါကြင္းလုံးျပည့္ ၾကက္ပ်ံမက် စည္ကားခဲ့သည္။ ျမန္မာ့ဆယ့္ႏွစ္လရာသီတြင္ တပို႔တြဲလသည္ ဧကာဒသမ တစ္ဆယ့္တစ္လေျမာက္ျဖစ္ၿပီး ကုံရာသီျဖစ္၍ ေဆာင္းရာသီ၏ေနာက္ဆုံးလျဖစ္ကာ အေအးဆုံးလလည္းျဖစ္၍ ေရွးစာဆိုတို႔က “ကြၽဲခ်ိဳဖ်ားေအး၊ တပို႔တြဲ” ဟု စာဖြဲ႕ေရးစပ္ခဲ့ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ တပို႔တြဲလ၌ ရာသီသဘာဝ သာယာလွပၿပီး ေဖာ္ကြာေဝးသူမ်ားအဖို႔ မ်က္ရည္စိုရေလာက္ေအာင္ လြမ္းေမာဖြယ္ေဆာင္ေသာကာလလည္းျဖစ္သည္။ တပို႔တြဲလတြင္ ျမန္မာနိုင္ငံတစ္ဝန္းလုံး၌ ထမနဲထိုးပြဲကို က်င္းပၾကေသာ္လည္း ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္မႈ ရိုးရာရထားဆြဲပြဲကို က်င္းပၾကသည္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးတို႔သည္ ရထားဆြဲပြဲကို တပို႔တြဲလ၌ နကၡတ္တာရာမ်ား စုံလင္သည့္အခ်ိန္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ က်င္းပၾကျခင္းျဖစ္သည္ဟု သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ ကိုေအာင္သာေက်ာ္ သိရွိထားရသည္။ ေရွးရခိုင္လူမ်ိဳး နကၡတၱ ေဗဒပညာရွင္တို႔က ရခိုင္တို႔၏ဇာတာႏွင့္ ေန၊ လ၊ နကၡတ္တာရာလမ္းေၾကာင္း၊ နကၡတ္ ၂၇ လုံး၊ အတြင္း တာရာႀကီးကိုးလုံး၊ အျပင္တာရာႀကီး ၂၈ လုံး၊ အလြတ္ တာရာ ၉၄ လုံးတို႔ႏွင့္ဆက္စပ္ကာ အခ်ိန္ညွိၿပီး ရထားဆြဲပြဲကိုက်င္းပခဲ့ၾကေၾကာင္း စာေပအေထာက္အထားမ်ားက ၫႊန္ျပဆိုထားခဲ့သည္ကို စာဖတ္ဝါသနာပါသည့္ ကိုေအာင္သာေက်ာ္ ဖတ္ဖူးေနခဲ့သည္။
ရခိုင္ရိုးရာရထားပြဲ ျဖစ္ေပၚလာရျခင္းအေၾကာင္းကို ရခိုင္သမိုင္းသုေတသီမ်ားက ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၈၉၉) ခုႏွစ္ ရခိုင္မင္းဗာဘုရင္လက္ထက္ ပညာရွိ အမတ္ႀကီး ဦးျမဝါ (သွ်င္ျမဝါ) ကြယ္လြန္သည့္အခါ ဆြဲရထားမွာ သျဂၤိုဟ္ဖို႔တင္ထားခ်ိန္ ဘုရင္က သူ႕သျဂၤိုဟ္ဖို႔ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားကလည္း သျဂၤိုဟ္ဖို႔ ေတာင္းဆိုၾက၍ ဆြဲရထား၌ခ်ည္ထားေသာႀကိဳးအား နန္းတြင္းသူ၊ နန္းတြင္းသားမ်ားႏွင့္ ျပည္သူမ်ား ႏွစ္ဖက္အၿပိဳင္ဆြဲၾကရာမွ ရထားပြဲ စတင္ျဖစ္ေပၚလာရျခင္းဟု ဆိုထားၾကပါသည္။ 
ရခိုင္ရိုးရာရထားဆြဲပြဲသည္ လြန္ဆြဲပြဲႏွင့္ ဆင္တူေသာ္လည္း လူ႕အကန့္အသတ္မရွိ ဝင္ဆြဲရေသာ ရိုးရာပြဲတစ္ခုျဖစ္သည္။ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ ရထားကို စတင္ဆြဲဖို႔ စင္ျမင့္ေပၚကေန မီးတုတ္ယမ္းၿပီး အခ်က္ျပလိုက္သည္ႏွင့္ တစ္ၿပိဳင္နက္ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ ဗုံသံ၊ ဆိုင္းသံတို႔ျဖင့္ အားေပးမႈ ကြင္းတစ္ခုလုံး တေသာေသာ ညံသြားေတာ့၏။ ေက်း႐ြာမ်ား၌ဆိုလွ်င္ ေက်း႐ြာအပ်ိဳမ်ား၊ လူပ်ိဳမ်ားက တစ္ဖက္စီ ဆြဲငင္ၾကသလို ေက်း႐ြာ ေျမာက္ပိုင္း၊ ေတာင္ပိုင္းဆိုၿပီး အပိုင္းလိုက္ခြဲ၍လည္း အၿပိဳင္ဆြဲေလ့ရွိၾကသည္။ ထို႔အတူ အနီးအနားက ေက်း႐ြာမ်ားကို ဖိတ္ေခၚ၍လည္း တစ္႐ြာႏွင့္တစ္႐ြာ သူနိုင္၊ ငါနိုင္ အၿပိဳင္ဆြဲၾကသည္။ ၿမိဳ႕ျပမ်ားတြင္မူ ရပ္ကြက္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု ရထားအား အနိုင္ဆြဲၾကရသည္။ အခ်ိဳ႕ေဒသမ်ားတြင္ အမ်ိဳးသားမ်ားကတစ္ဖက္၊ အမ်ိဳးသမီးမ်ားက တစ္ဖက္ေန၍ အားခ်င္းၿပိဳင္ အနိုင္ဆြဲၾကရသည္။ အနိုင္ အရႈံး ဆုံးျဖတ္နိုင္ဖို႔ ၃ ေခါက္ဆြဲရသည္။ ၿပီးလွ်င္ အနိုင္ရသည့္ဘက္က စင္ျမင့္ထက္မွာ ဦးစြာ သံခ်ပ္ထိုးရသည္။ 
ရခိုင္ျပည္နယ္တစ္ခုလုံး၌ ရထားပြဲအား တပို႔တြဲ လဆန္း ၁၃ ရက္ေန႕မွ တပို႔တြဲလျပည့္ေန႕အထိ သုံးရက္ တိုင္တိုင္ ေပ်ာ္႐ႊင္စြာက်င္းပၾကသည္။ ဤသို႔ ရထားပြဲ ကိုက်င္းပၾကျခင္းအားျဖင့္ ေနာင္လာမည့္ႏွစ္၌ မိုးေလ မွန္ၿပီး သီးႏွံအထြက္ႏႈန္းေကာင္းမည္ဟု ရခိုင္လူမ်ိဳးမ်ားက ယုံၾကည္ၾကသည္။ သုံးရက္တိုင္တိုင္ ရထားဆြဲပြဲ က်င္းပၿပီးေနာက္ ေနာက္ဆုံးေန႕ တပို႔တြဲလျပည့္ေန႕တြင္ ဆြဲရထားကို ႐ြာျပင္၊ ၿမိဳ႕ျပင္သို႔ထုတ္ၿပီး ေရွးအခါက မီးရွို႔ဖ်က္ဆီးလိုက္ၾကပါေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္ ဆြဲရထားျပဳလုပ္ရသည့္ ကုန္က်ေၾကးေငြကို ေထာက္ထား၍ ေနာက္လာမည့္ႏွစ္မ်ားတြင္လည္း ျပန္လည္အသုံး ျပဳနိုင္ေအာင္ရထားေပၚက ဝါးၫႊန့္ကိုသာ စတိသေဘာအျဖစ္ မီးရွို႔လာၾကေတာ့သည္။ ဆြဲရထားေပၚရွိ ဝါးၫႊန့္ကို မီးရွို႔ၿပီး မီးပုံပြဲပမာ ဝိုင္းဝန္းေအာ္ဟစ္ျမဴးထူး ကခုန္ကာ ညဥ့္သန္းေခါင္ေက်ာ္မွ ၿပီးဆုံးသည့္ပြဲတစ္ခုဟု ဆိုရပါမည္။
(၄)
ရခိုင္ရိုးရာရထားပြဲအား လဆုတ္ရက္တြင္ က်င္းပပါက ဆိုးက်ိဳးမ်ားကိုျဖစ္ေစသည္ဟု ရခိုင္စာေပမ်ားက ၫႊန္းဆိုထားခဲ့၍ ရထားဆြဲပြဲကို မိမိတို႔ေဒသအလိုက္ ရက္အကန့္အသတ္မရွိ က်င္းပနိုင္ၿပီး လျပည့္ေန႕ကို ေနာက္ဆုံးထား၍ က်င္းပရသည္။ ေရွးက ဆြဲေသာရထားကို တပို႔တြဲလျပည့္ည သန္းေခါင္မေက်ာ္မီ ရထားျပဳလုပ္သူကိုယ္တိုင္ မီးရွို႔ဖ်က္ဆီးရေၾကာင္း ကိုေအာင္သာေက်ာ္ သိရွိထားသည္။
ရထားဆြဲရန္ ရထားပုံသဏၭာန္ ကိုယ္ထည္အားသစ္သားမ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ၾကရၿပီး မူလီျဖင့္ ခိုင္ခံ့ေအာင္ဆြဲထားသည္။ ေရွ႕ေခတ္ကာလ၌ သစ္သားတန္းမ်ားအား ႏြယ္ႀကိဳးျဖင့္ခ်ည္ၾကသည္။ အလ်ား ၅ ေတာင္၊ အနံ ၅ ေတာင္ စသည္ျဖင့္ ရထားကိုယ္ထည္ အ႐ြယ္အမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိသည္။ ဆြဲရထား ေ႐ြ႕လ်ားနိုင္ရန္ သစ္သားဘီးမ်ား တပ္ဆင္ထားသည္။ ရထားဘီးကို ပိေတာက္သား၊ ကုကၠိုသား စသည့္သစ္မာမ်ားျဖင့္ ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ထုထည္ တစ္ေတာင္ေလာက္ရွိေသာ သစ္သားဘီး ၄ ခုအား အေပါက္ေဖာက္ၿပီး ဝင္ရိုး တပ္ဆင္ရသည္။ အလယ္၌ တိုင္တစ္ခု စိုက္ထားရၿပီး ထိပ္ဖ်ား၌ အလံႏွင့္ ဝါးပင္အၫႊန့္မ်ားကို တပ္ဆင္ထားၾကသည္။ ယင္းအလံတိုင္ကို ဆိုင္းႀကိဳး ၄ ႀကိဳးျဖင့္ခ်ည္ထားၿပီး ရထားတစ္ဖက္တစ္ခ်က္တြင္ လူအမ်ားဆြဲနိုင္ဖို႔ သေဘၤာခ်ည္ႀကိဳး ၃ ပင္ကေန ၅ အပင္အထိ တပ္ဆင္ထားသည္။ ရပ္ကြက္၊ ေက်း႐ြာအသီးသီးမွ တစ္ဖက္စီဆြဲနိုင္ေအာင္ႀကိဳးမ်ား တပ္ဆင္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ရထားပြဲ၌ တစ္ဖက္ႏွင့္ တစ္ဖက္ အၿပိဳင္အဆိုင္ဆြဲၾကခ်ိန္ ရထားေပၚ၌ ဝါးပင္ အၫႊန့္ ယိမ္းယိုင္ေနသည္ကို ၾကည့္ရသည္မွာ မ်က္စိ ပသာဒ အလြန္ၾကည့္ေကာင္းလွေပသည္။ ညီၫႊတ္ စုေပါင္းခြန္အားႏွင့္ အားကစားစိတ္ဓာတ္ကို အေျခခံကာ ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ ဆြဲၾကခ်ိန္ရထားမတိမ္းေစာင္းရေအာင္ အားအင္ရွိ သူမ်ားက ရထားကို ေဘးမွထိန္းေပးၾကရၿပီး ထိုသူတို႔ကို ရထားထိန္းဟုေခၚၾကသည္။ 
ရထားဆြဲရန္ သစ္သားေဘာင္ကို ခိုင္ခံ့ေအာင္ သစ္သားဘီးလုံးႀကီးမ်ားျဖင့္ တြဲဆက္ကာ ခိုင္ခန့္ေအာင္ ျပဳလုပ္ရၿပီး ရထားအလယ္၌ ဝါးၫႊန့္ပင္ကို စိုက္ထူကာရထား တစ္ဖက္တစ္ခ်က္၌ ႀကိဳးျဖင့္ဆြဲၾကသည္။ ရပ္ကြက္အသီးသီးမွ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ အၿပိဳင္အဆိုင္ အနိုင္မခံ အရႈံးမေပးႀကိဳးျဖင့္ဆြဲရေသာ အားၿပိဳင္ပြဲ ျဖစ္သကဲ့သို႔ ေပ်ာ္႐ႊင္ၾကည္ႏူးစဖြယ္ ရိုးရာပြဲျဖစ္ၿပီး အနိုင္ရတဲ့ဘက္က ရႈံးတဲ့ဘက္ကို သေရာ္ေလွာင္ေျပာင္ ရိုးရာသံခ်ပ္ထိုးၾကျခင္းမွာလည္း ႐ြာသူ႐ြာသားအခ်င္းခ်င္း၊ ၿမိဳ႕သူၿမိဳ႕သားအခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးမႈကို ပိုမိုတိုးပြားၾကရသည္။ ညီၫြတ္စုေပါင္းခြန္အားႏွင့္ အားကစား စိတ္ဓာတ္၊ မိသားစုစိတ္ဓာတ္ကိုအေျခခံကာ ယွဥ္ၿပိဳင္ ၾကသည္။ ရခိုင္ရိုးရာ ရထားဆြဲပြဲကို ဦးေဆာင္က်င္းပသည့္ ရပ္႐ြာအေနႏွင့္ ၃ ႏွစ္ဆက္တိုက္ က်င္းပရသည့္ ဓေလ့ရွိေၾကာင္း သိရသည္။ သို႔ျဖစ္ပါ၍ ရခိုင္ရိုးရာ အစဥ္အလာပြဲေတာ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ ရထားဆြဲပြဲ မေပ်ာက္ကြယ္ရေလေအာင္ ထိန္းသိမ္းသင့္ေၾကာင္း ကိုေအာင္သာေက်ာ္စိတ္ထဲ၌ အႀကိမ္ႀကိမ္ေရ႐ြတ္ေနမိသည္။ 
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ ေရွးေခတ္ရခိုင္တို႔သည္ရထား ဆြဲပြဲကိုက်င္းပျခင္းအားျဖင့္ လယ္ယာသီးႏွံမ်ား အထြက္တိုးျခင္း၊ ေကာက္ပဲသီးႏွံ ဆန္ေရစပါးမ်ားေပါမ်ားျခင္း၊ တိုင္းျပည္နိုင္ငံေအးခ်မ္းသာယာျခင္း၊ ေအာင္ျမင္နိုင္ေစျခင္း စသည့္ ေကာင္းျခင္းမဂၤလာမ်ား ျပည့္စုံ ေစသည္ဟု ယုံၾကည္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ရထားဆြဲပြဲကို က်င္းပခဲ့သည္ဟု ေလ့လာေတြ႕ရွိရသည္။ ရထားဆြဲပြဲကိုဆင္ႏႊဲျခင္းအားျဖင့္ စည္းလုံးညီၫြတ္မႈ၊ တက္ႂကြနိုးၾကားမႈ၊ ပူးေပါင္းေဆာင္႐ြက္တတ္မႈ၊ ကိုယ္ခႏၶာႀကံ့ခိုင္မႈႏွင့္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈမ်ားစေသာ ေကာင္းက်ိဳးမ်ားကို ရရွိေစသည္။ သို႔ျဖစ္၍လည္း ေရွးရခိုင္ မင္းအဆက္ဆက္ စဥ္ဆက္မျပတ္ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။ 
(၅)
ယေန႕အခ်ိန္ ရခိုင္ျပည္နယ္၌ ႏွစ္ဖက္တိုက္ပြဲမ်ား၏ ေသနတ္သံ၊ ယမ္းေငြ႕မ်ားအၾကား ရခိုင္ရိုးရာ ရထားဆြဲပြဲ တစ္ဖန္ေပ်ာက္ကြယ္လုနီးပါးျဖစ္လာေနသည္။ ေသနတ္သံမ်ားဆိတ္သုဥ္းေနမွသာ ရိုးရာရထားပြဲကို ေပ်ာ္႐ႊင္စြာဆင္ႏႊဲနိုင္ၾကမည္ျဖစ္သည္။ သို႔မဟုတ္ပါက ေသနတ္သံ၊ အေျမာက္သံမ်ားအၾကား ရခိုင္ ရိုးရာရထားပြဲ ေပ်ာက္ကြယ္သြားနိုင္၍ ေဒသအတြင္း တည္ၿငိမ္ၿငိမ္းခ်မ္းမႈရွိလာေစရန္ လက္နက္ကိုင္ ျပႆနာ၏ ဇာစ္ျမစ္ကို နိုင္ငံေရးနည္းအားျဖင့္သာ အေျဖရွာနိုင္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ျဖစ္၍ အျမင္မတူျခင္း၊ ခံယူခ်က္၊ ခံစားခ်က္ မတူသည္မ်ားကို ေဘးဖယ္ထားၾကၿပီး အျမင္ တူသည္မ်ားကို ႏွစ္ဖက္လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ားအေနႏွင့္ နိုင္ငံေရးစားပြဲဝိုင္းေပၚမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး စကားလုံးမ်ားျဖင့္ အေျဖရွာနိုင္ၾကပါေစလို႔ ကိုေအာင္သာေက်ာ္အေနႏွင့္ ဝကၤပါကြင္းကိုၾကည့္ေနရင္း ရင္ထဲ၌ အႀကိမ္ႀကိမ္ ဆုေတာင္းေနမိပါေတာ့သည္။ 
ေအာင္ၾကည္မိုး (စစ္ေတြ)

Source : The Voice