fbpx

စာေရးဆရာႀကီး တိုက္စိုး ရာျပည့္

 (တိုက္စိုးရာျပည့္)

တိုက္စိုးမည္မွတ္၊ ပိဋကတ္မႉး

စာဆိုထူး၏၊ သက္ရာျပည့္ဝယ္

အသြယ္သြယ္လွ်မ္း၊ သူ႕စာပန္းမ်ား

လန္းလွ်က္ပြားေအာင္၊ တို႔ႀကံေဆာင္ၾကပါစို႔။ ။ 

(ေမာင္တူး)

စာေရးဆရာ တန္ဖိုးႀကီးတယ္။ စာေပဟာ နိုင္ငံတည္ေဆာက္ရာမွာ ပါဝင္သတဲ့။ စာေပရဲ႕ အသိဉာဏ္ ျဖန႔္ေဝေပးတာ၊ စာေပ အလင္းေရာင္၊ စာေပ ဆြဲေဆာင္မႈေတြက နိုင္ငံတခုမက ကမၻာ့သမိုင္း တခုလုံးကို ေျပာင္းေစခဲ့သတဲ့။ စာေပသမိုင္းနဲ႕ လူ႕သမိုင္း ဆက္စပ္ေနသတဲ့။ စာေရးဆရာေတြဟာ ေလာကကမၻာကို အလင္းေဆာင္ လမ္းျပေနၾကသူမ်ားတဲ့။ ဒီထဲမွာ စက္တင္ဘာ ၂၀ ရက္ ေမြးဖြားခဲ့တဲ့ စာေရးဆရာ စာေပပညာရွင္ တိုက္စိုးမည္ေသာ ပိဋကတ္တိုက္မႉးႀကီးလဲ အပါအ၀င္ပါ။ ၁၉၂၀ ျပည့္ႏွစ္မွာ ေမြးခဲ့တဲ့ ဆရာႀကီးတိုက္စိုး သက္ရွိထင္ရွားရွိေနမယ္ဆိုရင္ ၂၀၂၀ စက္တင္ဘာ ၂၀ မွာ သူ႕အသက္ ၁၀၀ ျပည့္ေပါ့။ 

တိုက္စိုးႏွင့္ စာၾကည့္တိုက္

ဆရာႀကီးတိုက္စိုးက ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ ဗဟိုစာၾကည့္တိုက္မွာ ငါးႏွစ္ေလာက္ အလုပ္လုပ္ခဲ့တာပါ။ ဒီလို လုပ္ကိုင္ခဲ့တဲ့ အေတြ႕အႀကဳံေတြေၾကာင့္ သူျပဳစုခဲ့တဲ့ အထုပၸတၱိစာအုပ္ေတြဟာ ေကာင္းမြန္တာလို႔ ဆိုၾကတယ္။ ဧရာဝတီတိုင္း၊ ဖ်ာပုံၿမိဳ႕နယ္၊ သမိန္ေထာ႐ြာမွာ ေမြးဖြားခဲ့တဲ့ ေမာင္သန္းထြတ္ (တိုက္စိုး) ဟာ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္က်ေတာ့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ဘီေအ (ဝိဇၨာ) ဘြဲ႕ရတယ္။ အဂၤလိပ္စာ နည္းျပဆရာ လုပ္ေနခ်ိန္ တကၠသိုလ္စာၾကည့္တိုက္မႉး ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ အေရးပါပုံေဟာေျပာခ်က္ကို နားေထာင္ၿပီး စာၾကည့္တိုက္မႉးဘ၀ကို သူ ဝါသနာပါသြားတယ္။ စာၾကည့္တိုက္ = ပညာသိုက္ လို႔ ဆိုၾကတယ္။ ဆရာႀကီး တိုက္စိုးက ဒီျဖစ္စဥ္ကို အခုလို ေရးထားခဲ့တယ္။

‘‘ဆရာဦးသိန္းဟန္ (ေဇာ္ဂ်ီ)၏ စာၾကည့္တိုက္ေဟာေျပာခ်က္ကို နားေထာင္ရာမွ စာၾကည့္တိုက္ပညာကို စိတ္ဝင္စားလာေလသည္။ နဂိုကတည္းက စာစုံစုံေလးဖတ္ေသာအေလ့ က်ေနာ့္တြင္ရွိသည္။ စာအစုအေဆာင္းတြင္လည္း က်ေနာ္ ဝါသနာပါသည္။ စာၾကည့္တိုက္မွာ အလုပ္လုပ္ရေသာ္ ေကာင္းေလစြဟု က်ေနာ္ေတြးမိသည္။’’

အဲ့ဒီေနာက္ သူဟာ (ဗိလတ္) လန္ဒန္ကို စာၾကည့္တိုက္ပညာေတာ္သင္သြားဖို႔ ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ ေထာက္ခံစာ သြားယူခဲ့တယ္။ ဆရာ ေဇာ္ဂ်ီက စာၾကည့္တိုက္ပညာနဲ႕ အလုပ္ရဖို႔ခက္ခဲေၾကာင္း ေျပာဆိုခဲ့ေပမဲ့ သူ စိတ္ပ်က္မသြားခဲ့ဘူး။ လန္ဒန္က ျပန္လာၿပီး ေနာက္ပိုင္း ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွာ ဆရာေဇာ္ဂ်ီရဲ႕ လက္ေအာက္ လက္ေထာက္ စာၾကည့္တိုက္မႉး ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ သူဟာ ေျပာင္ေျမာက္တဲ့၊ သုေတသနက်တဲ့၊ စာကိုးနဲ႕ အေရးအသားေကာင္းတဲ့၊ ေစတနာပါတဲ့ ေဆာင္းပါးေတြ၊ သုံးသပ္ခ်က္စာတမ္းေတြ၊ အထုပၸတၱိစာအုပ္ေတြ ေရးသား ထုတ္ေဝနိုင္ခဲ့တာေပါ့။

 တိုက္စိုး၏ လွိုင္ထိပ္ေခါင္တင္ အတၳဳပၸတၳိ

ဆရာႀကီး တိုက္စိုးက လွိုင္ထိပ္ေခါင္တင္အေၾကာင္းကို အခုလို ေရးခဲ့တာပါ။ 

‘‘ အိမ္ေရွ႕စံကေနာင္မင္း၏ မိဘုရား လွိုင္ထိပ္ေခါင္တင္မွာ ကဗ်ာစာဆို ျဖစ္ေလသည္။ သာယာဝတီမင္း၏ အလွဆုံး သမီးေတာ္ ဟူ၍ စကားရွိေလသည္။ ကေနာင္မင္းမွာ မယား မ်ားလွသည္။ မင္းသားတို႔ မယားမ်ားသည္ကား ထုံးစံပင္။ သို႔ေသာ္ မင္းသားက သူမထံ မလာေရာက္နိုင္သည္က မ်ားေသာအခါ ခ်စ္တတ္သူပီပီ သူ႕လင္ သူ႕အေဆာင္သို႔ မၾကာခန လာဖို႔ကိုကား ေတာင့္တမည္ မုခ် ျဖစ္ေခ်သည္။ 

အလိုကား မျပည့္ခဲ့။ သို႔ျဖင့္ . . . 

‘‘ သည္မယ္ထင္စားပါလို႔

တအားငယ္သန္

ခုမ်ားမွာတဉာဏ္ႏွင့္

မူဟန္ေတာ္ျခား

ျပဳေတာ္မူ အားသူရဲ႕

မ်က္ထားသုန္သုန္

မသိျပင္ျပင္

အလွ်င္သူစိမ္းတယ္ေလး

ပိန္းပိတ္လို႔မႈန္။ ’’

စသည္ျဖင့္ ေဘာလယ္ထဲမွေဝဒနာကို ရင္ထဲသို႔သြန္ခ်ေလေတာ့သည္။ (တိုက္စိုး၏ မင္းႏွင့္စာဆို စာမ်က္ႏွာ ၇၁ မွ) 

ဆက္လက္ၿပီး အဲ့သည္စာအုပ္ရဲ႕ စာမ်က္ႏွာ ၇၈ မွာ – ဆက္ေရးခဲ့တာပါ။

၁၈၆၆ ခုႏွစ္ ဇြန္ ၁၆ တြင္ ကေနာင္မင္း လုပ္ႀကံခံရသည္။ ၂ ရက္အၾကာ အေလာင္း ေခါင္းသြင္းျပင္ထားသည္။ ထိုအခါ လွိုင္ထိပ္ေခါင္တင္သည္ အပ်ိဳေတာ္ ခင္ဆိုင္ႀကီးႏွင့္အတူ လာၾကည့္သည္။ ၾကည့္ရာမွ ေနာက္သို႔လွည့္၍ ‘ ဟဲ့ ဆိုင္ႀကီး မွတ္လိုက္ ’ ဟု အမိန႔္ေပးေလသည္။ ထို႔ေနာက္ –

‘‘ အပုပ္ေတာ္ ကိုယ္ေတာ္က်ၿပီမို႔

႐ုပ္ေတာ္ ညိုေသာ္ႂကြေသာ္လည္း

ငိုေသာ္မွ မယ္မငို။

အႀကံ တတ္ေလဘု

စရပ္မွာ ဧည့္သည္ဆုံးသည္သို႔

ဖုန္းျပဳသကို။

ထီးျဖဴေတာ္ ရွစ္ခ်က္က်င္းပါလို႔

ေက်ာက္နီတင္ ေ႐ႊတညင္းရယ္နဲ႕

အမယ္မင္း သခင့္ကိုယ္

ေ႐ႊဖိုနဲ႕ တင္ခ်င္သား။

ေၾကာင္းမခိုင္

မေပါင္းပိုင္ အေျခဆိုက္တာေၾကာင့္

ႏွစ္ေလာင္းၿပိဳင္ ေသကာလိုက္ခ်င္ေပါ့

ေသာင္းတိုက္ညာဖြား။ ။ 

ဟု တျဖည္းျဖည္းျခင္း ဆိုခ်ေလေတာ့သည္။ 

မုဆိုးမ လွိုင္ထိပ္ေခါင္တင္သည္ ၁၈၇၅ ခုႏွစ္၊ အသက္ ၄၂ ႏွစ္တြင္ ကံကုန္ခဲ့သည္။ သားျဖစ္သူ ထန္းတပင္ မင္းသားမွာမူ ၁၈၇၉ ခုႏွစ္ သီေပါ(မင္းသား) ထီးနန္း ဆက္ခံနိုင္ေရးအတြက္ မင္းညီ မင္းသား အမ်ားကို သုတ္သင္ရာတြင္ ပါသြားရွာသည္။ – – – ဆရာတိုက္စိုးရဲ႕ မင္းႏွင့္စာဆို စာအုပ္ လွိုင္ထိပ္ေခါင္တင္အတၳဳပၸတၳိ မွ….. 

ဆရာတိုက္စိုးဟာ စာအုပ္ စာတမ္း ေပမူ ပရပိုက္မူေတြကို ရာေထာင္ခ်ီ ကိုးကားၿပီး ေဆာင္းပါး၊ ေဝဖန္ခ်က္နဲ႕ စာအုပ္စာတမ္းေတြ ေရးသားနိုင္ခဲ့သူပါ။ သူဟာ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္က ထိုင္းနိုင္ငံ၊ ခ်ဴလာေလာင္ေကာင္တကၠသိုလ္ကို သြားၿပီး ျမန္မာ့ယုံၾကည္မႈႏွင့္ အထိမ္းအမွတ္မ်ား စာတမ္း (Beliefs and Symbols in Myanma Society) ဖတ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ 

သူ႕စာေတြဟာ တိက်ခိဳင္မာၿပီး  အသစ္ေတြလဲ ပါတတ္သတဲ့။ ဥပမာ။ ။ ဧရာဝတီစာအုပ္ထဲမွာ ရာဇကုမာကို က်န္စစ္သားရဲ႕ သားေတာ္ မင္းသားတပါးလို႔ သူက မေရးသားခဲ့ပါ။ ရာဇကုမာအမတ္ႀကီးလို႔သာ ေရးခဲ့တယ္။ သူဟာ စာအုပ္ေပါင္း ေထာင္ေသာင္းကို ဖတ္ရႈ ေလ့လာခဲ့သူ၊ သုေတသီ၊ စာၾကည့္တိုက္ပညာရွင္တဦးပါဗ်ာ။ တိုတိုရွင္းရွင္းနဲ႕ ထိထိမိမိ တိတိက်က် ေရးသားေလ့ရွိတဲ့ စာေပပညာရွင္ႀကီးေပါ့။

 ဆရာတိုက္စိုး၏ စာအုပ္မ်ား

ေရလာသဲလွ်င္ ခႏြဲမဆင္ႏွင့္။

ေသခ်ာၿမဲလွ်င္ မဆြဲမငင္ႏွင့္

ဧရာကဲလွ်င္ အရဲမဝင္ႏွင့္။ ။ 

ေရွးစကားပုံ (တိုက္စိုး၏ ဧရာဝတီ စာအုပ္ ၂၀၀၃ ဒီဇင္ဘာ ဒုတိယႀကိမ္ထုတ္မွ)

တိုက္စိုး ကေလာင္အမည္ကို ေငြတာရီ မဂၢဇင္းအမွတ္(၁) (၁၉၆၀-ဇူလိုင္) ကၿပီး သုံးစြဲပါတယ္။ စာေရးဆရာႀကီး ေမာင္စြမ္းရည္က မိုးမခမဂၢဇင္းမွာ အခုလို ေရးပါတယ္။ 

ဆရာတိုက္စိုးဟာ ပထမေတာ့ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္စာၾကည့္တိုက္ (ပိဋကတ္တိုက္) မွာ စာၾကည့္တိုက္မႉး (ပိဋကတ္တိုက္စိုး) လုပ္ခဲ့ပါတယ္။ ေရွးက စာၾကည့္တိုက္မႉးကို ပိဋကတ္တိုက္မႉး၊ ပိဋကတ္တိုက္စိုး စသျဖင့္ ေခၚတယ္လို႔ မွတ္သားရဖူးပါတယ္။ “တိုက္စိုး” ဆိုတဲ့ ကေလာင္ နာမည္ကို “ပိဋကတ္တိုက္စိုး” ဆိုတဲ့စကားလုံးက ယူတာလို႔လည္း ၾကားရဖူးပါတယ္။ (ေမာင္စြမ္းရည္) – ဆရာတိုက္စိုးကို လြမ္းပါဘိ ေဆာင္းပါး၊ မိုးမခ  မတ္ ၂၀၁၄

သန္းထြတ္ (၁၁ ဆင့္/ဃ)ဟာ သူ႕ ကေလာင္ခြဲ ျဖစ္တယ္။ မင္းယုေဝ နဲ႕ တြဲဖက္ၿပီး (ျမန္မာစာမိတ္ဖြဲ႕(ပ)တြဲ) ပထမ ဆုံး လုံးခ်င္းစာအုပ္ကို ၁၉၆၅ နဲ႕ ၁၉၆၆ (ျမန္မာစာမိတ္အဖြဲ႕(ဒု)တြဲ)ကို ထုတ္တယ္။ 

၁၉၇၀ (မင္းႏွင့္ စာဆို) စာအုပ္ ထုတ္ၿပီး  ဒီစာအုပ္မွာ ကင္းဝန္မင္းႀကီးဦးေကာင္း၊ ရတုဘုရင္နတ္ရွင္ေနာင္၊ က်န္စစ္သား၊ ရွင္မင္းႏု၊ ရွင္မဟာရဌသာရ၊ လွိုင္ထိပ္ေခါင္တင္၊ ဦးေ႐ႊလူတို႔ ၇ ဦးရဲ႕ အထုပၸတၱိေတြ ပါတယ္။ 

၁၉၇၂ ခုႏွစ္မွာ (အမ်ိဳးသားပညာဝန္ ဦးဖိုးက်ား) စာအုပ္၊ (မင္းတုန္းမင္း) စာအုပ္၊ ၁၉၇၄ (ေမာ္ပီ ဆရာသိန္း) စာအုပ္၊ ၁၉၇၅  (တိုက္စိုးစာတိုနန႔္နန႔္) ကို ထုတ္ၿပီး ၁၉၇၆ -(ဗုဒၶဘာသာအႏုပညာနိဒါန္း)၊ ၁၉၇၈ – (ဂ်ဴဗလီေဟာျမင္ကြင္း)၊ ၁၉၈၁ – (ဧရာဝတီ) စာအုပ္၊ (ျမန္မာစာေပစာစုစာရင္း) ကို ဦးေသာ္ေကာင္း၊ ေဒၚစမ္းစမ္းေမတို႔နဲ႕ တြဲဖက္ထုတ္ေဝခဲ့တယ္။ ၁၉၈၆ ခုက (ယဥ္ေက်းမႈ အထိမ္းအမွတ္မ်ား) စာအုပ္။ ၁၉၉၆ -(မဂၤလာပါ ဆရာမ) ဘာသာျပန္ဝတၳဳထုတ္ေဝၿပီး အဲ့ဒီႏွစ္အတြက္အမ်ိဳးသားစာေပ (ဘာသာျပန္ရသ)ဆုရရွိတယ္။ 

၂၀၀၃ ခုႏွစ္၊ ေမလ ၄ ရက္ ေတာင္ဥကၠလာပေနအိမ္မွာ မကြယ္လြန္ခင္အထိ လုံးခ်င္းစာအုပ္ေပါင္း ၁၈ အုပ္ေရးသားထုတ္ေဝခဲ့ၿပီး ဒီေန႕အထိ ဆိုရင္ လုံးခ်င္းစာအုပ္ေပါင္း အစိတ္ေလာက္ ေရးသား ထုတ္ေဝခဲ့ၿပီးေလာက္ၿပီ။ ေဇယ်၊ ဂႏၳဝင္စာဆို(၄)ဦး၊ စာေရးစားပြဲေပၚမွ ပုံရိပ္မ်ား၊ ပညာသိုက္၊ မဂၤလာႏွင့္အစမ္းစာမ်ား၊ လိပ္ျပာအစမ္းစာမ်ား၊ စာကိုးစကားကိုး၊ စႏၵကိႏၷရီ၊ စာေရးစာပြဲေပၚမွပုံရိပ္မ်ား၊ ဝသုႏၶရီႏွင့္ရိုးရာအထိမ္းအမွတ္မ်ားစာအုပ္ ေတြလဲ ပါဝင္ပါတယ္။

ဆရာႀကီးတိုက္စိုး၏ ဧရာဝတီ စာအုပ္

ယဥ္ဧရာ ျဖဴျဖဴေဖြးရယ္က

ေတာင္ေဘးမွာ ေခြကာလည္ေတာ့

ခရီးသည္ ဟိုအေကြ႕ကိုျဖင့္

ေက်ာ္၍သာ မျမင္ရေသာ္လဲ့

ေမွ်ာ္၍သာ အထင္ျဖင့္လွခဲ့ေပါ့…။ 

                    ေဇာ္ဂ်ီ (ဧရာဝတီစာအုပ္ ေက်ာဖုံးတြင္ ေဖာ္ျပထားေသာကဗ်ာ။) 

ဧရာဝတီျမစ္ အစ ေမခ၊ ေမလိခ ကေန ျမစ္ဝကြၽန္းေပၚအထိ ပထဝီအေျခအေနအတိုင္း ေရးတဲ့ အပိုင္း တစ္။ တေကာင္းမင္း ေတြ၊ ပ်ဴမင္းေတြ အေၾကာင္းကစ အေနာ္ရထာ၊ ရွင္ဒိသာပါေမာကၡ၊ က်န္စစ္သား၊ အေလာင္းစည္သူ၊ မင္းေခါင္၊ ရာဇဓိရာဇ္၊ ဘုရင့္ေနာင္၊ အေလာင္းဘုရား၊ နတ္ရွင္ေနာင္၊ ငဇင္ကာ၊ မဟာဝန္ရွင္ေတာ္မင္းႀကီးဖိုက္၊ မင္းတုန္း၊ ကေနာင္၊ ဦးပုည၊ သီေပါ၊ စုဖုရားလတ္၊ ဆင္ျဖဴမရွင္၊ ပုဂံမင္း၊ ၿမိဳ႕ဝန္ဘိုင္ဆတ္၊ သေဘၤာသူေဌး မႏွင္းဆီ၊ ဦးနာေအာက္၊ ကာနယ္စေလဒင္၊ ရေနာင္ ေမာင္တုတ္ စသူတို႔ သမိုင္းေတြျဖစ္ၾကတဲ့ ဧရာဝတီျမစ္ဝွမ္း လူ႕ျဖစ္စဥ္ေတြက အပိုင္း ႏွစ္။ ဧရာဝတီရဲ႕ အေကာင္းအဆိုး အေၾကာင္း အပိုင္းသုံး စသျဖင့္ ၃ ပိုင္းခြဲ ေရးထားတယ္။ ကိုးကားစာအုပ္ စာတမ္း ေပစာ အမ်ားအျပားႀကီးကို ဖတ္ရႈေရးသား ခဲ့တဲ့ စာအုပ္ျဖစ္သဗ်ာ။ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀၀ ကစလို႔ ၁၃၇၃ မိုင္လ်ားတဲ့ ျမစ္ဧရာရဲ႕ ပထဝီစဥ္၊ အသုံးက်ပဳံ၊ တည္မွီျဖစ္ေပၚခဲ့ရာ ၿမိဳ႕ျပနိုင္ငံေတြ၊ တနည္းအားျဖင့္ေတာ့ ျမစ္ဧရာကိုအေျခခံလို႔ ျဖစ္လာ ပ်က္လာ ျဖစ္လာ ပ်က္လာ ရွိခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့သမိုင္း စာအုပ္ပါပဲေလ။ လူတိုင္း ဖတ္ကို ဖတ္ရမွာပါဗ်ာ။ 

‘‘သူ႕ကမ္းပါးတြင္

လယ္သမားလုပ္သား၊ စီးပြားတည္ေဆာက္

တို႔ျပည္ေမာက္ခဲ့။

သူ႕ကမ္းပါးတြင္

ဘုရားပုထိုး၊ မိုးစြင့္တည္ေဆာက္

တို႔ျပည္ေမာက္ခဲ့။

သူ႕ကမ္းပါးတြင္

ထီးမ်ား နန္းမ်ား၊ ငြားငြားတည္ေဆာက္

တို႔ျပည္ေမာက္ခဲ့။

မင္းေနျပည္မ်ား

သူ႕ကမ္းပါးတြင္၊ ဟိုနားေပၚလိုက္

ေပ်ာက္သြားလိုက္ႏွင့္၊ လွိုင္းရိုက္ေလာကဓံ

မၿမဲျပန္လည္း၊ ေငြလွ်ံျမႏွစ္

ဧရာျမစ္ကား၊ ႏွစ္ေပါင္းေထာင္ေသာင္း

သိန္းသန္းေညာင္းလည္း၊ အားေကာင္းစြာပင္ စီးဆင္းဆဲ။ ။ 

                                အံ့ေမာင္ (ဆရာတိုက္စိုး၏ ဧရာဝတီ စာအုပ္ စာမ်က္ႏွာ ၄၅ မွ)

ဆရာတိုက္စိုးဟာ ဧရာဝတီ အတၳဳပၸတၳိလို႔ ေျပာရမဲ့ ဧရာဝတီ စာအုပ္အျပင္၊ ေမွာ္ပီဆရာသိန္း အတၳဳပၸတၳိ၊ ပီမိုးနင္း အတၳဳပၸတၳိ၊ ဦးဖိုးက်ား၊ မင္းတုန္းမင္း၊ ဦးေကာင္း၊ နတ္ရွင္ေနာင္၊ က်န္စစ္သား၊ ရွင္မင္းႏု၊ ရွင္မဟာရဌသာရ၊ လွိုင္ထိပ္ေခါင္တင္၊ ဦးေ႐ႊလူ စသည္ျဖင့္ အထုပၸတၱိေတြ ေရးသားခဲ့တယ္။ စာၾကည့္တိုက္ေတြကို ေကာင္းေကာင္း အသုံးခ်ၿပီး ကိုးကား ေရးသားခဲ့လို႔ စာေတြ ေကာင္းသလို တခ်ိဳ႕ အတၳဳပၸတၳိေတြအတြက္ ေျမျပင္ လက္ေတြ႕ ကြင္းဆင္း ေရးသားခဲ့ေတြလည္း ရွိခဲ့လို႔ ဒီေလာက္ သာလြန္ ေကာင္းမြန္ရတဲ့ လက္ရာစာမြန္ေတြ ျဖစ္ခဲ့တာလို႔ ဆိုနိုင္ပါရဲ႕။ အထူးသျဖင့္ စာၾကည့္တိုက္ေတြရဲ႕ တန္ဖိုး ႀကီးမားေလစြ။ ေႏွာင္းလူေတြကလည္း ဆရာတိုက္စိုးကို အတုယူၿပီး စာၾကည့္တိုက္ပညာေတြကို ဆည္းပူးသင့္လွပါတယ္။

ဆရာတိုက္စိုးဟာ ၁၉၄၉ ခုႏွစ္က ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အဂၤလိပ္စာဌာနဆိုင္ရာ စာၾကည့္တိုက္မႉးအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့တယ္။ ၁၉၅၀ မွာ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္လက္ေထာက္အျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ျပန္တယ္။ ၁၉၅၁ မွာ အဂၤလန္နိုင္ငံ စာၾကည့္တိုက္အသင္းမွ A.L.A အဖြဲ႕ဝင္ ျဖစ္တယ္။ ၁၉၅၂ မွာ ရာမာခရစ္ရွနာမစ္ရွင္ အဖြဲ႕ စာၾကည့္တိုက္ ေကာ္မတီဝင္ တာဝန္ယူတယ္။ ၁၉၅၃ က်ေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံ သုေတသနအသင္း အမႈေဆာင္၊ ၁၉၅၅ မွာ  အမ်ိဳးသား စာၾကည့္ တိုက္ အထူးအရာရွိ ျဖစ္လာတယ္။ ေနာ္ေဝ၊ ဒိန္းမတ္၊ အိႏၵိယ တို႔မွာလည္း ေလ့လာခဲ့တယ္၊ ၁၉၅၆ ဥပေဒဝိဇၨာဘြဲ႕ရၿပီး ဥေရာပမွာ စာၾကည့္တိုက္ပညာ ဆက္လက္ေလ့လာျပန္တယ္။ ၁၉၆၅ က်ေတာ့ ရန္ကုန္စက္မႈလက္မႈေက်ာင္း (အခုစက္မႈနဲ႕ သက္ေမြးပညာဦးစီးဌာန) က ဆရာမေဒၚျမင့္ျမင့္သန္း (တကၠသိုလ္ျမစိမ္း) နဲ႕ လက္ထပ္တယ္။ 

၁၉၇၁ – ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ စာၾကည့္တိုက္ပညာဌာန (ယခု စာၾကည့္တိုက္နဲ႕ သုတပညာဌာန) စဖြင့္လွစ္တဲ့အခါ ရည္ၫႊန္းဘာသာရပ္ကို အခ်ိန္ပိုင္းကထိက အေနနဲ႕ ၁၉၈၈ အထိ ပို႔ခ်ခဲ့တယ္။ ၂၀၀၃ ခုႏွစ္၊ ေမလ ၄ ရက္၊ တနဂၤေႏြေန႕ ညေန ၅ နာရီ ေတာင္ဥကၠလာပေနအိမ္မွာ ကြယ္လြန္ခဲ့ပါတယ္။ 

ဆရာႀကီးတိုက္စိုး အေၾကာင္း ကြယ္လြန္သူ ဆရာႀကီး ဒဂုန္တာရာရဲ႕ ေရးသားခ်က္နဲ႕ အဆုံးသတ္ပါ့မယ္။ ႐ုပ္ရွင္ေတးကဗ်ာ မဂၢဇင္း အတြဲ(၁၆) ၊ အမွတ္(၆) ဇြန္လ၊ ၂၀၀၀ မွာ အခုလို ေဖာ္ျပလိုက္ပါတယ္။ 

တိုက္စိုး ေရးေသာစာအုပ္မ်ားမွာ စာမ်ားမ်ားဖတ္ၿပီး စာအုပ္ထဲမွ မွတ္ယူေဖာ္ျပေသာ၊ ရွာေဖြထားေသာ အေၾကာင္း အရာရပ္မ်ား အတၱဳပၸတၱိမ်ား ျဖစ္သည္။ စာေပသမိုင္းကို မွတ္တမ္းတင္ေသာ စာအုပ္။ သူက စာၾကမ္းပိုး။ သို႔ေသာ္ ေပါ့ေပါ့ဆဆေတာ့ မလုပ္။ စာမ်ားဖတ္ၿပီး ေဝဖန္သုံးသပ္ၿပီးေနာက္ ေရးေသာသေဘာ။ စာေပေဝဖန္ေရးအျဖစ္ ေရးသည္။ သို႔ေသာ္ ေလးေလးနက္နက္ လုပ္သည္။ စာေပ အကဲျဖတ္ေရးကို သူကပို၍ ေဆာင္႐ြက္ခဲ့သည္။ က်က်နန ေလ့လာဖတ္ရႈၿပီးမွ သူက နိဂုံးခ်ဳပ္သည္။ ေပါ့ေပါ့ဆဆ နိဂုံးခ်ဳပ္သည္ မဟုတ္။ သူသည္ သမိုင္းကိုစိတ္ဝင္စားသည္။ သူ႕စာအုပ္မ်ားမွာ သမိုင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို အေျခခံ၍ က်က်နန မွီျငမ္း ျပဳစုေသာ စူးစမ္းေဖာ္ထုတ္ ေလ့လာတင္ျပေသာ အခ်က္အလက္မ်ားျဖင့္ ျပည့္စုံသည္။ သူ႕စာအုပ္မ်ားကလည္း မနည္း၊ ဂ်ဴဘလီေဟာ၊ မင္းတုန္းမင္း စသည္ စသည္။ ကြၽန္ေတာ္တို႔သည္ ႀကီးျပင္းလာေသာအခါ ႐ုပ္ပုံလႊာမ်ား ေျပာင္းလဲတတ္သည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာတတ္သည္။ တခ်ိဳ႕လည္း ဖူးငုံလာရာမွ ပြင့္လာသည္။ သို႔ေသာ္ အေမႊးသိပ္မရ။ တိုက္စိုးသည္ ယခု ဖူးငုံရာမွ ပြင့္လာၿပီး အေရာင္အေသြးက ေမႊးလ်က္၊ လွပလ်က္။ 

(ဒဂုန္တာရာ ၁၄၊ ၁၁၊ ၉၇ )

ဟုတ္ပါရဲ႕ဗ်ာ။ ၁၉၂၀ ျပည့္ စက္တင္ဘာ ၂၀ ေမြးဖြားခဲ့တဲ့ စာေရးဆရာ စာေပပညာရွင္ တိုက္စိုးမည္ေသာ ပိဋကတ္တိုက္မႉးႀကီးရဲ႕ စာေတြဟာ အခု သူ႕ရဲ႕ ရာျပည့္တိုင္ေအာင္ အေရာင္ အေသြးစုံ ေမႊးလွ်က္ထုံစြာ လွပကာေနဆဲပါခင္ဗ်ာ။ ။ 

ေမာင္တူး

Source : DVB